Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.
Therese Lindgren
Youtubern och Instagramprofilen Therese Lindgren Foto: Jonna Westin/Medierna i P1

Agerar influencers inför hot om hårdare lagstiftning kring smygreklam?

Therese Lindgren: "Vi har för mycket att förlora på att inte reklammärka"
9:10 min

Trycket ökar på kända profiler i sociala medier att tydligare reklammärka sponsrat innehåll. Therese Lindgren efterlyser tydliga besked.

Dolda sponsorer och smygreklam, det har varit ett utbrett problem bland svenska så kallade influencers. Vi har tidigare berättat om fall där stora sociala medieprofiler – bloggare, instagrammare och youtubestjärnor – gjort reklam för olika produkter, utan att tala om för sina följare att dom får betalt för att göra just reklam.

Men nu ökar trycket på branschen att skärpa till sig. Snart ställs bloggaren Kissie inför domstol, i ett fall som Konsumentombudsmannen hoppas ska bli vägledande. Samtidigt har regeringen nyligen tillsatt en utredning för att se över om nuvarande lagstiftning räcker.

Så vad kommer att hända nu? Vad tänker influencers själva om att det nu tas krafttag för att komma tillrätta med smygreklamen?

Vi har bland annat träffat den youtuber som brukar sägas vara störst, Therese Lindgren.

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".