I veckan kom journalisternas eget upprop mot sexism och sexuella trakasserier.
I veckan kom journalisternas eget upprop mot sexism och sexuella trakasserier. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Här är åtgärderna mediehusen vidtar efter journalisternas metoo-upprop

Efter deadline-uppropet i tisdags kväll där runt 4000 kvinnliga journalister skrivit under ett upprop mot sexuella trakasserier, sexism och en tystnadskultur i mediebranschen har vi frågat Sveriges tio största mediehus vad de nu gör för att komma tillrätta med problemen. Av de tio tillfrågade säger alla att de nu vidtar någon form av åtgärder.

Sveriges Radio och Expressen säger att alla chefer ska gå en obligatorisk utbildning: På Expressen för att "ytterligare öka medvetenheten om ansvaret för arbetsmiljön" och på Sveriges Radio för att "bli bättre på att fånga upp signaler och läsa av situationer".

TT,  Aftonbladet och Tv4 har tagit in extern hjälp för att utreda omfattningen av problemen och på Sydsvenskan har man ökat takten med inrättandet av en visselblåsarkanal på företaget. Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet säger att man nu skickar ut medarbetarenkäter. 

TV4 får kritik i utredning
SVT har man uppmanat anställda att berätta om trakasserier som inträffat. På Dagens Nyheter har man hållit stormöten och samtal om ifall det finns delar av kulturen som behöver förändras.

I veckan berättade Tv4 också om resultatet av den externa utredning som tillsattes för ett antal veckor sedan. I ett pressmeddelande framgår att utredningen ger Tv4 och produktionsbolaget Meter kritik för att inte ha agerat tidigare. Tv4 borde ha avslutat samarbetet med Timell tidigare, anser utredningen. Nu sjösätter TV4 en handlingsplan – "Nollmissionen".  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".