Radiohuset i Stockholm
Radiohuset på Gärdet i Stockholm. Foto: Hasse Holmberg / TT

Pravda-varning när Ekot skönmålade intern sanning

Olle Zachrison: "Jag vet inte exakt vad som är hela förklaringen"
8:14 min

Sveriges Radio Ekot rapporterade förra veckan att den folkkäre programledare som anklagats och utretts för sexuella trakasserier lämnar bolaget. Men varför utelämnades bakgrunden?

Metoo-uppropet har under hösten flera gånger ställt frågan om namnpublicering på sin spets. Ännu ett exempel på det kom förra veckan när den omskrivna SR-profilen slutade på radion efter anklagelser om sexuella trakasserier.

Ekot har likt andra nyhetsredaktioner den senaste månaden följt och rapporterat om historien. Men när redaktionen skulle berätta om förra veckans nyhet var deras bakgrundskunskaper i frågan plötsligt som bortblåsta.

Ekot namngav programledaren och refererade hennes ord om att hon nu väljer att stiga av eftersom programmet ska förnyas.

Inte med ett ord, varken på webben eller i radion, nämns det något om de sexuella trakasserier och det maktmissbruk som radions egen internutredning slagit fast.

Varför?

Vi har träffat Ekots ansvarige utgivare och pratar med SVT Nyheter som valde en helt annan väg.

Efter beslut från vår ansvarige utgivare har vi ej namnpublicerat SR-profilen.

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".