Kändisinvasion på spa med Kissie-domen i färskt minne

12 min

Just nu pågår en helt avgörande kamp mellan myndigheter och sociala medier-profiler om vad som egentligen är reklam i den tid vi lever i idag.

För säg att du, till exempel, blir bjuden på en spahelg och med bilder och beröm berättar om upplevelsen för dina följare på nätet. Är det då reklam du gör eller är det helt enkelt bara din personliga åsikt du sprider?

I en unik dom för några veckor sen fälldes bloggaren Kissie för att inte ha reklammärkt ett blogginlägg. Många har tolkat fallet som att det nu kommer att krävas tydligare märkning av inlägg på sociala medier.

Men förra helgen intog en busslast med kändisar ett spa i Stockholm. Det spreds mängder med bilder från tillställningen, av personer med hundratusentals följare. Men inget av inläggen var reklammärkt.

Ljudklippet är från avsnittet
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista