Fotboll

Enkel träning förebygger skador

Damfotboll och knäskador har blivit synonymt. Men fyra av fem knäskador kan undvikas genom några enkla styrkeövningar.

Det visar en ny omfattande vetenskaplig undersökning. Över 4500 flicklagsspelare i åldern 12-17 år har deltagit i studien.

– Vi kan med stor säkerhet säga att det här programmet har en förebyggande effekt, säger sjukgymnasten Martin Hägglund vid Linköpings universitet, en av de ansvariga forskarna.

– Med hjälp av ett enkelt träningsprogram som man genomför på 10-15 minuter i samband med uppvärmningen så kan man förebygga främre korsbandsskador, som är den mest allvarliga knäskadan, med två tredjedelar

Genomför man den minst en gång i veckan så kan man förebygga upp till fyra av fem knäskador. Så alla flickfotbollslags bör komma igång med den här träningen för att på ett enkelt och effektivt sätt kunna förebygga allvarligare knäskador.

Hur många spelare omfattar studien?

– Drygt 4500 spelare vilket gör den till den hittills största studien i världen med syfte att förebygga idrottsskador.

Vad gör det här träningsprogrammet så speciellt?

– Det är inget unikt program utan enkla bra övningar anpassade för ungdomar och som har som syfte att stärka upp muskulaturen kring knät och även bål och rygg. Men framför allt för att få en bättre stabilitet kring knät.

– Framför allt handlar det om att tjejerna har varit aktiva och följt det här programmet, att man får kontinuitet. Det är det som är den stora vinsten.

Har ni funderat på att använda samma program på pojklag?

– Det vore väldigt intressant. Jag tror att det kan ha en skadeförebyggande effekt även på pojkfotbollsspelare.

– Anledningen till att vi valde flickfotbollsspelare är att de har en två till tre gånger ökad risk, jämfört med jämnåriga pojkar, att få en allvarlig knäskada.

Och anledningen till det?

– Det vet man inte fullt ut. Det finns lite olika teorier. Bland annat har tjejer inte lika välutvecklad muskulatur och kan inte stabiliseras knät på samma sätt som killar kan göra. Man har ett annat rörelsemönster än vad pojkar har vilket gör att de kan bli mer benägna att hamna i position där knät kan vara mer utsatt för att skadas.

– Det är bland annat det man vill komma åt, att få ett bra rörelsemönster och stärka upp muskulaturen runt knät.

I vilken ålder bör man börja med den här typen av styrkeövningar?

– Vi kan rekommendera från tolv års ålder och upp till 17 år.

Linn Nenzén
linn.nenzen@sr.se

Fakta: Sex övningar

Programmet innebär sex övningar med olika svårighetsgrader som kan utföras enskilt eller i par:
Knäböj på ett ben.
Bäckenlyft.
Knäböj på två ben.
Plankan.
Utfallssteg.
Hopp och landning.
Källa: Svenska Fotbollförbundet
TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".