Veckans artist: Estelle

Hon växte upp i London tillsammans med en hel skolklass med syskon, kusiner och två reggaeälskande föräldrar. Ändå var det hiphopen som intresserade henne mest under uppväxten. Idag jobbar hon ihop med storheter som Kanye West, Wyclef Jean och Will.I.Am.

 

Arton verkar var någon sorts lyckotal för Estelle, ett tal som återkommit under hennes liv med jämna mellanrum vid tillfällen som betytt mycket för henne. Som när hon föddes till exempel, den artonde januari 1985. Estelles mamma lär tydligen nästan ha strukit med på kuppen, men överlevde. Estelle Fanta Swaray växte upp i West London tillsammans med en senegalesisk mamma, en pappa från Grenada, åtta syskon och en massa kusiner. Man kan tänka sig att det stundtals var rätt livligt och till detta kom föräldrarnas intresse för reggaemusik.

Pappan byggde ihop egna högtalare för att få rätt bas som nog dånade en del ut på gatan. Man hade ju kunnat tänka sig att lilla Estelle skulle ha tagit reggaen till sig. Det gjorde hon kanske till viss del, men det var när morbroden kom dragandes med sina hiphopskivor som Estelle sken upp. Estelles mamma var inte helt nöjd med att dottern börjat inspireras av familjens badboy, hon ville väl hellre att Estelle skulle fastna för baktakten istället för att gå omkring att nynna på Kool G Rap och Big Daddy Kane.

 

Musikintresset växer till en karriär

Med åren växte intresset för hiphopen och till slut hittade Estelle en bra kombination i livet. För vad kan passa bättre för en person som försälskat sig i beats, bas och rim, att få arbeta i en skivaffär? Som sjuttonåring fick Estelle jobb i den ordentligt kreddiga musikaffären Deal Real i Londons heta Sohokvarter, en affär som inriktat sig just på hiphop. Samtidigt började hon också skriva om musik för olika tidningar.

Under uppväxten hade hon börjat göra en del egen musik, men inte vågat satsa på en karriär som artist. Kanske inte så konstigt. Det känns som om det finns något fler personer som satsar på en artistkarriär, än som lyckas. Men kollegorna på Deal Real uppmuntrade henne att ändå försöka och Estelle började såsmåningom hänga på Londonklubbarna Lyrical Lounge, The Hop and Scratch. Tids nog vågade hon sig upp på klubbscenerna och en kväll fick hon möjlighet att uppträda på Subterania, en hiphop- och r'n'b-klubb i Notting Hill. Plötsligt stod hon där med med hiphopstjärnan Roots Manuva och tog emot publikens jubel. Estelle hade lyckats.

 

Nästa nivå

Det är här som siffran arton spelar en avgörande roll för henne. Estelle var just arton år när hon bestämde sig för att satsa helt på musiken trots allt. Efter att närapå ha blivit fast inventarium på klubbarna och efter den bejublade spelningen på Subterania blev Estelle en av stans coolaste hiphopprofiler. Nu började hon dyka upp på flera stora artisters skivor. Bland annat var hon med på 57th Dynasty och Social Misfits skivor, men det var efter att ha medverkat i Blak Twangs låt "Trixstar" som hon kunde ta nästa steg i karriären. Singeln, som kom ut 2002, gjorde att hon nådde ut till en betydligt större publik, vilket förmodligen var det som i förlängningen gav henne möjlighet att släppa en egen skiva.

Samma år släppte hon sin första egna singel, "Excuse Me", men det dröjde faktiskt ytterligare två år innan debutplattan nådde marknaden. Hon var helt enkelt övertygad om att skivbolagen ville sitt eget bästa snarare än hennes, vilket hon nog hade helt rätt i. Bland annat har hon sagt så här:

-Man skriver inte bara på ett kontrakt och så är det bra med den saken. Kontraktet betyder inte ett dugg om man inte har en känsla för affärerna. Egentligen är det ingen skillnad från livet på gatan. Allt handlar om att kunna spelets regler. Att kräva vad man är värd och att sälja sig.

För att på riktigt skaffa kontroll över situationen startade hon därför sin egen etikett - Stellarents. Allt för att kunna känna att det alltid skulle finnas något att falla tillbaka på. Under den egna etiketten släppte hon musik med flera hängivna artister, bland annat jamaicanska Cecile som vi har spelat en del i SR Metropol. Till slut kom iallafall Estelle ut med sin debutplatta. Året var 2004 och efter ett liv fyllt av betydelsefulla händelser vars gemensamma nämnare var siffran arton, valde hon att ge skivan namnet "The 18th Day". Skivan fick bra respons och hamnade på en 35:e plats på den brittiska albumlistan.

Helt okej med andra ord, men det riktigt stora internationella genomslaget kom senare. För hur gör man om man vill bli riktigt duktigt stor? Jobbar man på helt egen hand och tror att en låt kan vara så bra att den håller hela vägen till världsherraväldet? Oh no. Man tar naturligtvis hjälp av någon som redan är störst - och som gillar en.

 

Världsgenombrottet

Det var låten "American Boy" med Kanye West som gjorde henne internationellt känd i början av 2008 och singeln fick även en Grammy för bästa rapsamarbete. Notera att den brittiska accenten som man hör så tydligt i "1980" är utbytt mot en amerikansk. Därmed var karriären och förmodligen ekonomin helt räddad. Estelle var helt plötsligt känd över hela klotet och samma år kom hennes andra album, Shine. Den här gången släppte hon skivan via John Legends då nystartade bolag Homeschool Label. Estelle var först ut på den nya skivbolaget och skivan fick fin kritik också i Sverige.

På ett sätt känns det som om Estelles karriär just har börjat. Hon har ju precis slagit igenom, liksom. Så vi kan nog räkna med att höra fler stora hits signerade Estelle från West London. En vild gissning är åtmonstone arton stycken.