1 av 7
2 av 7
Spelutvecklarna har pingisbord och biljard. Nån som blir sugen?
3 av 7
Karl-Magnus Troedsson och Patrick Bach är dataspelsbossar med fet utsikt.
4 av 7
Gustav Tilleby är art director. Just idag spelade han igenom en del av spelet och kollade hur ljuset funkar.
5 av 7
Såna här lampor har man när man gör krigsspel!
6 av 7
Stefan är ljuddesigner på senaste Battlefieldspelet. På skärmen syns ljudklippet av en hyena som använts för att maxa upp ett raketljud.
7 av 7
Lugn det är bara atrapper. Spelkillarna måste känna efter hur dom känns ibland för att kunna animera rätt rörelser i spelen.

Metropol Nu tisdag 16/3 med svenska dataspelstjärnor och Ahmed Berhan

I Metropol Nu idag fick Dejan och Gurgin besök av komikern som är överallt just nu: Ahmed Berhan. Det blev ett samtal om att inte kunna hålla käften, och om skillnaden mellan att dra invandrarskämt och att vara blattekomiker. Plus massor av skratt!

På torsdag är det dags för en gala dom flesta inte känner till: svenska dataspelsgalan. Rasmus åkte till spelutvecklaren DICE vid slussen som har gjort den världsberömda krigsspelserien Battlefield. Det handlade om varför vi inte är bättre på att hylla våra svenska spelstjärnor. Och så fick vi veta hur det går till när dom gör en spelsuccé. 70 personer har jobbat med senaste spelet. Bara ljudet består av 9000 ljudeffekter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".