1 av 3
Anna Birgersson Dahlberg
2 av 3
3 av 3
Liv Svirsky

Pyjamasparty i Metropol Nu!

inget kaffe, svalt+mörkt rum = god sömn
3:36 min

Idag pratade vi om den nya undervisningsfilmen i sexualkunskap som UR gjort. Det är den första filmen som kommit på 25 år! Anna Birgersson Dahlberg som är redaktionschef på UR tycker att det var på tiden att det kom en ny.

En av dom vanligaste sakerna man hör folk klaga på är sömnproblem. Det här ville såklart dina vänner på Metropol göra något åt! Vi bjöd in psykologen Liv Svirsky som jobbar mycket med just sömnstörningar, för att svara på era frågor om dålig sömn.

Vår lyssnare Sofia hörde av sig och ville veta vad hon kunde göra för att inte vakna 2 timmar efter att hon somnat. Liv tipsade om att gå och lägga sig lite senare på kvällen om man hade problem med att man vaknade mitt i natten. Lägger man sig senare är man tröttare och sover djupare.

Och ni var fler som hörde av er!

Jag har grova problem med min sömn. Jag kan inte ens ha ett vanligt jobb. Jag är idealet för vad folk kallar en slacker. Jag går och lägger mig runt 1 varje kväll men somnar inte förrns tidigast 06.30. Detta leder i sin tur till att jag sover till 16.00 som tidigast varje dag! Jag har försökt vända på dygnet genom att tvinga upp mig klockan 8 oavsett när jag somnar. Resultatet av det blir dock inte att jag får en bra dygnsrytm, utan jagistället kan sova upp till 20 timmar i sträck dagen efter. Glömde jag säga att jag är trött dygnets alla vakna timmar?

Hej på er alla trötta och pigga! Jag brukar gå o lägga mig runt 11, 12 på kvällarna, och vid den tiden så känner jag mig trött. Men så fort jag lägger mig i sängen blir jag inte trött längre och det tar oftast 2 eller 3 timmar innan jag somnar. /Jessica

hur får man kvalité på sin sömn? Sover 8 timmar men det känns som att man har sovit hälften // Calle

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".