Hur väljer man egentligen ut vad som får stå med i historieböckerna? Foto: Jack Mikrut/TT
Hur väljer man egentligen ut vad som får stå med i historieböckerna? Foto: Jack Mikrut/TT

Därför saknas kvinnor i skolans historieböcker

4:05 min

Bara var tionde person i läroböckerna är kvinna. Historikern och professorn Yvonne Hirdman förklarar varför.

Tidigare i år granskade tidningen Dagens Nyheter fyra läroböcker i historia från de fyra största läromedelsförlagen. Genom att räkna antalet namngivna kvinnor och män framträdde en tydlig bild: Kvinnorna saknar i historieböckerna.

Bara 13 procent av de namngivna personerna var kvinnor. Och andelen minskar i kapitlen om 1900-talet.

– Det är inte så förvånande att kvinnor inte varit på samma nivå som män. "The winner takes it all". Den manliga blicken har valt ut vilka ämnen som varit de viktiga, säger professor och historiker Yvonne Hirdman.

– Det reflekterar ett förakt som har funnits och finns mot kvinnor. Man vill inte gärna tro att det är så, men det är så.

Yvonne Hirdman tycker att det blir problematiskt när starka kvinnor lyfts fram i historieböcker.

– Det är män som har format historien. Ska man plocka fram kvinnorna måste man plocka fram dem som en del utav den tidens genusordning.

Men kan inte ändamålen helga medlen?

– Nej, det tycker jag inte. Sanningen är mycket starkare än all form av tillrättalagd historia.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista