Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Super Bowl-reklamen är välinvesterade dollar

Publicerat måndag 8 februari 2016 kl 08.41
"Fem miljoner dollar för 30 sekunder reklam"
1:38 min
Copywritern Hedvig Hagwall Bruckner.
Copywritern Hedvig Hagwall Bruckner. Foto: Farzad Nouri/Sveriges Radio

Super Bowl är reklamens högtidsdag i USA. Över 100 miljoner människor samlas framför finalmatchen i amerikansk fotboll.

Hedvig Hagwall Bruckner är copywriter på en stor reklambyrå och hon berättar om Super Bowl-reklamens genomslagskraft.

– Det här är något vi ser mer i Sverige också, vi ser ett mer splittrat medielandskap, man kan inte samla tittare på samma sätt. Människor är överallt på olika mediekanaler och internet, linjärt TV-tittande går neråt. Men här man ett event som på en kanal samlar 100 miljoner tittare samtidigt.

Det kostar ungefär fem miljoner dollar för 30 sekunders reklam under Super Bowl, pengar som är välinvesterade för företagen som gör reklam.

– Det går åt mer mat och livsmedel under Super Bowl än på jul. De pengarna man lägger på reklamen möter den "bang" man får. Bara det att vi pratar om det i Sverige visar vilken effekt det har, säger Hedvig Hagwall Bruckner. 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".