Copywritern Hedvig Hagwall Bruckner.
Copywritern Hedvig Hagwall Bruckner. Foto: Farzad Nouri/Sveriges Radio

Super Bowl-reklamen är välinvesterade dollar

"Fem miljoner dollar för 30 sekunder reklam"
1:38 min

Super Bowl är reklamens högtidsdag i USA. Över 100 miljoner människor samlas framför finalmatchen i amerikansk fotboll.

Hedvig Hagwall Bruckner är copywriter på en stor reklambyrå och hon berättar om Super Bowl-reklamens genomslagskraft.

– Det här är något vi ser mer i Sverige också, vi ser ett mer splittrat medielandskap, man kan inte samla tittare på samma sätt. Människor är överallt på olika mediekanaler och internet, linjärt TV-tittande går neråt. Men här man ett event som på en kanal samlar 100 miljoner tittare samtidigt.

Det kostar ungefär fem miljoner dollar för 30 sekunders reklam under Super Bowl, pengar som är välinvesterade för företagen som gör reklam.

– Det går åt mer mat och livsmedel under Super Bowl än på jul. De pengarna man lägger på reklamen möter den "bang" man får. Bara det att vi pratar om det i Sverige visar vilken effekt det har, säger Hedvig Hagwall Bruckner. 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".