PR-konsult Paul Ronge och rockbandet Kent.
PR-konsult Paul Ronge och rockbandet Kent. Foto: TT

Kents video kan vara PR-kupp

"Massa artister har gjort sin sista konsert - flera gånger"
3:41 min

Vissa spekulerar i att Kent inte alls kommer att sluta utan att rockbandets besked i själva verket är en PR-kupp. Men i så fall är ingen skada skedd, säger PR-konsult Paul Ronge.

Men vad är det som avgör om en PR-kupp är lyckad eller misslyckad? och är det en PR-kupp även om allt som sägs är sant?

– Ulf Lundell har gjort det, Rolling Stones har gjort det. Det finns massa artister som har gjort sin sista konsert - många gånger, säger PR-konsulten och media-veteranen Paul Ronge.

Till skillnad från andra så kallade PR-kupper skulle det inte vara dåligt för Kent om bandets avsked skulle vara fejkat.

– Folk blir inte arga alls, utan de blir jätteglada. Jag tror inte att det är ett dugg farligt för Kent om det skulle visa sig att det här inte är sant. Det blir som ett nytt inrop på teatern.

Men det finns exempel på PR-trick som inte fungerar så väl.

– En PR-kupp är något som folk gillar och kommer ihåg, men ordet i sig själv har lite dålig klang. Det låter som att man har myglat till sig uppmärksamheten.

– Därför är det en balansgång att få det att funka.

Hur ska media förhålla sig till misstänkta PR-kupper?

– Jag tycker att media bara gör sitt jobb. Så länge folk har sensationella saker så finns det ju ett nyhetsvärde. Men är det ljug och media hade kunnat genomskåda är det annorlunda.

Uppmärksammade PR-kupper

Tommy Black:

2013 gick Melodifestivalaktuella Tommy Nilsson ut med att han skulle byta namn till det lite coolare Black. Flera medier skrev om namnbytet och äktheten spekulerades i sociala medier. Men sanningen kom fram. Tommys nya namn var inte Black. Det var nämligen bara en del i en chokladreklam.

Brände 100 000 kronor:

2010 brände Gudrun Schyman, då talesperson för Feministiskt intiativ, upp 100 000 kronor i sedlar i en klotgrill under Almedalsveckan i Visby. Syftet var att uppmärksamma löneskillnaderna mellan kvinnor och män. Pengarna kom från en

Iscensatte ett mord:

Hiphop-duon Far & Son skickade ut ett öppet brev om att de hade dödat en pojke i Kambodja för 6000 amerikanska dollar. Det hela fick stor uppståndelse i medier. Efter några dagar av förirrelse bland svenskarna släppte duon sin nya singel Tills någon dör. Det hela handlade om en PR-kupp som sågades av medieexperter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".