Max Valentin arbetar med gatumusiker. Foto: Tom Hansen/Sveriges Radio
Max Valentin arbetar med gatumusiker Foto: Tom Hansen/Sveriges Radio.

Max har tunnelbaneorkester

Ordnar egna klubbkvällar
4:25 min

Max Valentin vet hur man får en orkester att fungera trots att man inte kan varandras språk. Han driver ett projekt där olika gatumusiker spelar tillsammans.

– Drömmen var att spela trombon men jag var för kort för det. Därför fick det bli tenortuba och efter det så dog det ut. Men jag har hittat andra sätt involvera mig i musiken. 

Max Valentin skrattar när han berättar för Sen Kväll i P5 STHLM Musikliv om hur hans musikaliska intresse tog fart. Max driver sedan några år tillbaka ett projekt som kallas för tunnelbanenorkestern och som går ut på att för ihop olika gatumusiker och spela i bland annat Almedalen.

– Vi gör det som ett projekt för att belysa situationen för många av Stockholms gatumusiker. Responsen har varit bra men samtidigt lever man i en intressebubbla. Men vi har även spelat på bröllop och och fixat egna klubbkvällar. 

Den nuvarande flyktingsituationen har påverkat situationen för Stockholms gatumusiker, säger Max. Liksom den digitala revolutionen och internet.  

– Folk ger inte lika mycket pengar nu. Dels för att det finns så många människor som behöver men också på grund utav att folk helt enkelt inte har pengar på sig. Visst har de flesta mobiltelefoner men för att till exempel kunna ha Swish måste man ha ett svenskt personnummer och där tar det stoppa för många av de musikerna som jag jobbar med. 

På frågan om varför det är så sällan det spelas modern popmusik som fler människor känner till och tycker om svarar Max att han inte vet säkert. men att det eventuellt är en bristande dialog mellan musikerna och publiken. Men att det är något som han gärna skulle vilja se.

– Tänk dig ett scenario på tunnelbanan att nån vrålar "spela Shoreline" och så kommer den. Det skulle ju gå ett sus.

Vad gäller själva spelkunskapen så berättar Max att många är klassiskt skolade och att det som spelas är mycket östeuropeisk folkmusik.

– Bland de utländska gatumusiker som jag jobbar med så är det traditionellt männen som spelar, som ett slags kast. 

Max berättar också att gatumusiken handlar om mer än bara spelskicklighet. Det handlar om att hitta rätta plats och att ha det där speciella som funkar på platsen. 

– Det gäller att ha en karisma som passar för den här typen av arena, det vill säga gatan. Det som ger en känsla av det urbana.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".