Sockervadd
Dags för detox? Foto: CC BY SA 2.0.

Så blir du av med sötsuget

2:39 min

Efter påsk är det kanske en och annan som är lite extra sugen på godis och andra sötsaker. Dietisten Annica Långwall förklarar hur du lättast blir av med begäret.

– Jag äter tyvärr godis ganska ofta - tre tre dagar i veckan, säger studenten David på Drottninggatan i Stockholm.

För David blir det oftast choklad. För P5 STHLM:s reporter är lösgodis den stora lasten.

– När jag åker tåg och pendlar hem tycker jag jävligt synd om mig själv och då måste jag få tänka någonting. Det är fler som tänker likadant för det är alltid någon med godis i varje vagn, säger Lisa Friberg.

Dietisten Annicas bästa tips:

  1. Undvik produkter med tillsatt socker
  2. Hoppa inte över måltider
  3. Motionera regelbundet
  4. Ät balanserade måltider med fett, proteiner och kolhydrater
  5. Prioritera sömnen

Ibland kan det faktiskt gå veckor utan godis. Det är då det är lätt att låta bli. Börjar man så kommer suget direkt. Då hamnar man i småätarmood. Då kan det bli typ varannan eller varje dag ett tag.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista