Lina Franzon och Johanna Johansson.
Lina Franzon och Johanna Johansson. Foto: Monika Bohman/Sveriges Radio

Ny sökmotor samlar kvinnor i reklambranschen

"Responsen i sig är ett kvitto på att detta behövs"
2:09 min

I går lanserades sökmotorn Kreatörskvinnor som ska synliggöra kvinnors kompetens och slå hål på myten om att det inte finns kvinnliga kreatörer.

På sidan går det att välja vilken yrkesaktegori man är ute efter och hur länge kvinnan ska ha arbetat i branschen. 

 Vid uppstarten fanns 120 kvinnliga kreatörer i söktjänsten. Men antalet ökade snabbt. 

– Responsen har varit helt galen, bara på tre dagar har vi fått över 500 intresserade kompetenta kreativa kvinnor, säger Lina Franzon.

Bakom initiativet står Johanna Johansson som är 26 år och arbetar som frilansande art director i Stockholm och Lina Franzon som 25 år och copywriter.

Reklambranschen är fortfarande en bra bit från att kunna kalla sig helt jämställd och en utmaning som ofta lyfts fram är svårigheten att rekrytera kvinnliga kreatörer. Syftet med den nya sajten är att ändra på det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".