Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal med giftig rök som sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå in och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Så överlever du fram till julledigheten

Publicerat måndag 14 augusti 2017 kl 12.22
"Jätteenkelt att ändra hur vi känner"
(1:34 min)
Cecilia Duberg och en man som gäspar bakom ratten.
Foto: Sebastian Folcker/SR - Erik Nylander/TT

Semestern är slut och i kalendern lyser dom röda dagarna med sin frånvaro. Psykologen och mentala tränaren Cecilia Duberg ger sina råd för hur man håller ut.

Det är måndag och många återvänder idag till jobb eller skola efter en lång ledighet. Det finns EN röd dag under hösten och den infaller på en lördag. Att gå från superledig tillbaka till vardag kan få oss att må skit. 

– Skiftet mellan ledighet och vardag kan kännas tuff. Men ofta handlar det om vad vi tänker om det vi kommer tillbaka till. Men det vi vill ändra är ju hur livet känns, och det är väldigt enkelt, säger psykologen och mentala tränaren Cecilia Duberg.

Cecilia menar att vi ska flytta fokus från vad vi tänker och istället fokusera på hur det känns. Det låter kanske svårt, men det är enligt Cecilia väldigt enkelt.

– Tankar är bara ord och vi kan jättelätt ändra hur vi känner kring saker. Det är bara tre saker;  andas, sträck på dig och gör en sak i taget, säger Cecilia.

Lyckas du med dessa tre grejor kommer upplevelsen enligt Cecilia vara att livet känns lugnare och enklare.

– Du kan börja med att lita på dig själv. Om du känner dig trygg i att du kan hantera vad som än händer så kommer allt kännas lugnare, säger Cecilia.

Mentala coachens tips efter semestern

1. Andas. Andningen påverkar hur du känner dig. Djupa andetag gör oss lugna, dessutom tar kroppen upp mer syre och vi blir piggare.

2. Öka tilliten till andra. Genom att ta hjälp av andra blir du mindre stressad. Dessutom är det ett bra sätt att skapa förtroende för varandra.

3. Sträck på dig. Det är ingen slump att vi kastar upp händerna i en segergest när vi blir glada över att göra ett mål.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".