Sofia, Edith och Matilda.
Sofia, Edith och Matilda. Foto: Eva Ericsson / Sveriges Radio.

PT-Fias träningstips för dig som är gravid

"Jag hade järnbrist under två olika perioder och då blir man helt sänkt"
3:30 min

Något av det viktigaste du kan göra är att lyssna på sin egen kropp, vad är dina förutsättningar när du går in i graviditeten, så säger träningsprofilen Sofia Ståhl.

– Man behöver inte tänka ordet träna, men att aktivera kroppen minskar risken för graviddiabetes, är bättre för blodtrycket, det kan göra att man får mindre smärta med foglossning. Man mår bättre och hanterar kanske saker bättre. Det är många som upplever det positivt med träning. Men det kan också vara perioder man inte kan träna. Jag hade till exempel järnbrist under två olika perioder. Men generellt kan man säga att det är bra, säger Sofia.

En träningsform som Sofia Ståhl generellt rekommenderar är styrketräning.

– Något av det viktigaste du kan göra är att lyssna på sin egen kropp, vad är dina förutsättningar när du går in i graviditeten. Chocka inte kroppen bara för att du blev gravid. Titta på det du gör idag och anpassa ju längre in i graviditeten du kommer. Generellt är styrketräning är bra, generellt är det bra att bygga upp styrkan i baksidan. Då förbereder du också för när bebisen kommer och man ska amma/flaskmata. Man sitter mycket och bär mycket framåt, säger Sofia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".