Per Johansson tar emot stockholmarnas klagomål i pendeltågskaoset.
Per Johansson tar emot stockholmarnas klagomål i pendeltågskaoset. Foto: Privat/Mats Eriksson (bilden är beskuren).

Han får känna stockholmarnas ilska i pendelkaoset

2:56 min

Förseningar, inställda avgångar och överfulla pendeltåg. Per Johansson på SL:s kundtjänst vet hur elaka stockholmarnas är när det krisar.

Den senaste veckan beskrivs som en av de värsta som SL någonsin haft. Och en av dem som får ta emot stockholmarnas klagomål är Per Johansson, medarbetare på SL:s kundtjänst.  

– Det är lite tryck i telefonen i dagsläget. Mycket handlar om "vad händer? varför höjs priserna medan trafiken blir sämre?".

Per Johansson taktik när han får arga telefonsamtal är att be om ursäkt för att tågen är försenade, och sen förklara bakgrunden varför det blivit så. Det brukar lugna ner stockholmarna.

Vad är det värsta du fått höra?

– Att man ska ta sig någonstans som inte ska nämnas vid ord. Eller att man ska bli uppsökt. Det har hänt, men det är sällan. 

Har du gått hem och mått dåligt för att någon har varit otrevlig?

– Mått dåligt har jag inte, men jag har känt mig osäker när det var en person som ringde in och var väldigt hotfull på grund att det varit störningar, och han visste ju var vi befann oss. Men det gick över, för jag insåg att det förmodligen bara var tomma hot.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista