Träningspanelen.
Träningspanelen. Foto: Eva Ericsson / Sveriges Radio.

Träningspanelen: Så når du ditt träningsmål

"Det är okej att äta en prinsesstårta någon dag"
3:33 min

Nytt år innebär att många stockholmare letar fram träningsväskan och sätter upp nya träningsmål för året. Stegra och tålamod är viktigt för att du ska lyckas, menar dagens gästande träningspanel.

– Stegra, börja inte fem gånger i veckan. Gör små och rimliga förändringar. Minska stress, ät bra. Gör det inte svårare än vad det är, säger personliga tränaren Fabian Gonzalez.

Sabina Dalfjäll är också personlig tränare och hennes bästa tips för att lyckas med sina träningsmål är att ha tålamod. 

– Det sker inte över en natt. Var inte rädd för att misslyckas. Man är rädd för det och när man är det så är det så lång väg tillbaks. Men man måste våga misslyckas och ta nya tag igen. Bli triggad av motgångar. En motgång är som bensin för mig. Omvandla motgångar till bensin.

För att orka hålla i sina träningsmål är det är också viktigt att vara snäll mot sig själv. 

– Det är okej att äta en kaka eller prinsesstårta någon dag. Ha inte ångest över det utan bara kör igen dagen efter. Testa och hitta den träning som fungerar för dig, säger träningspassionerade Sarah Ouakim.

Vilka är några vanliga fallgropar?

– Folk blir överambitiösa och vill köra sex gånger i veckan, sluta med socker och alkohol. Det håller kanske tre veckor, sedan är det vanligt att de blir sjuka eller tappar motivationen och så blir det inget mer. Det gäller att hitta en levnadsstil, säger Fabian.

Om Träningspanelen:

Sabina Dalfjäll, pt, även är dansare och koreograf.
Sarah Ouakim, Träningsälskande strategisk företagsrådgivare.
Fabian Gonzalez, pt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".