Vindrutans ram och nedre del farliga för fotgängare

Dagens skydd för fotgängare minskar skadorna om man slår huvudet i motorhuven. Men en ny doktorsavhandling från Karolinska Institutet pekar ut farligare delar som behöver åtgärdas.

Fotgängare som blir påkörda av bilar är ett stort globalt problem. De fotgängarskydd som finns idag fokuserar på huvudislag mot motorhuven.

En ny doktoravhandling från Karolinska Institutet visar att bilens nedre vindruteområde är ettt farligt område och en vanlig orsak till svåra skador  och dödsfall hos vuxna, särskilt i olyckor där huvudet träffas.

I alla fall hos vuxna. Barn löper däremot större risk att slå huvudet i motorhuven där dagens skyddssystem för fotgängare främst sitter

- Ett utökat fotgängarskydd behöver fokusera på den nedre delen av vindrutan och A-stolparna, de främre stolparna mellan motorhuv och tak. för att minimera invalidiserande och dödliga skador, säger Rikard Fredriksson ansvarig för studien.

Han har utgått från data från olyckor i Tyskland och Sverige, gjort krockprov med huvudattrapper och simulerat olyckor i dator. En av hans slutsatser är att risken för allvarliga skador skulle kunna minska om skyddssystem för motorhuv och vindruta kombinerades med självbromsande funktioner.

Rikard Fredriksson rekommenderar även biltillverkarna att använda helkroppssimuleringar i sitt säkerhetsarbete. Detta eftersom bilens design påverkar var man slår i bilen och i vilken hastighet islaget sker.

En uppskattning är att minst 400 000 fotgängare varje år dödas i trafikolyckor i världen.

Anette j-son Hälleby                                     anette.jonson-halleby@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".