Nu sitter baksätespassagerarna säkrar i nytt bälte med krockkudde, som sprider krockkrafterna över större delar av bröstkorgen.Autoliv.

Baksätespassagerare skyddas bättre av nytt bälte.

Både krockkudde och bälte.
Autoliv har tagit fram ett nytt säkerhetsbälte, Bag-in-belt, för att ytterlige förbättra säkerheten för de åkande i baksätet.

 

Ett bälte som innehåller en krockkudde minskar belastningen på bröstkorgen vid en allvarlig olycka, frontalkrock.

Bältet tas på och av precis som ett vanlig bälte men vid en krock så finns insydd i en ficka den krockkudde som blåser upp sig när krocksensorerna i bilen känner av att nu är det fara och färde, det går inte att undvika en krock framifrån.

Bältet blir då tre gånger så brett som dagens standardbälten så att krockkrafterna fördelas jämnare över den åkandes bröstkorg och minskar risken för revbensskador.

Säkerhetsbältet är utvecklat i samarbete med Daimler och kommer att lanseras på Mercedes toppmodell, den nya Mercedes S-klass.

Det var ett brödrapar, bröderna Lindblad, som startade företaget Autoliv i Vårgårda och just utvecklingen av bilbältet var det man startade med och det som var grunden för företagets verksamhet.

Ett halsband tänkt för tjurar tillsamman med bältet blev det första bilbältet, som från början sattes ihop av familjens medlemmar i ett rum på vinden

 År 1956 startade tillverkningen av tvåpunktsbälten, 1959 kom trepunktsbältet och 1967 rullbältet, en uppfinning av Hans Karlsson 1962, och nu bilbälte med krockkudde.

På nedanstående  länk kan du läsa hela historien:

http://www.foretagsamheten.se/Svenska-foretag/Foretag/Autoliv/

Anette j-son Hälleby                    anette.jonson-halleby@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".