2008-11-28: Sveriges Radio först med "ljudreklamfilm" på bio

 

Som första företag någonsin i svensk biografhistoria har nu Sveriges Radio producerat bioreklam, helt utan bild. I stället för reklamfilm möts biobesökaren av en nedsläckt salong och en fantastisk ljudslinga i 5.1 surround-ljud.

Sveriges Radio testar ett nytt grepp i den prisbelönta marknadsföringen av Programhittaren.

- Som radioföretag passar det utmärkt att testa att gå med reklam på bio utan bild! Än en gång bryter Sveriges Radio ny mark inom kommunikation för att nå ut med våra program och kanaler. Den fantastiska 5.1-ljudslingan lyfter fram Programhittaren, en digital manick som vi uppfunnit som syftar till att hitta de program som passar just en specifik lyssnare, säger Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef på SR.

Lördagen den 29 november testas ljudreklamen, producerad av Bo Ternström och Pontus Enhörning, på Sergelbiografen i Stockholm.

Programhittaren
http://sverigesradio.se/programhittaren/

Syftet med Programhittaren är att lyssnaren på ett lätt och lustfyllt sätt ska kunna orientera sig i Sveriges Radios variationsrika utbud – över 400 program i 45 kanaler med allt från P4 Extra och P1-morgon till humorprogram som Mammas nya kille i P3.

Programhittaren har exponerats som bioreklam med kända SR-profiler, som trailer i SVT och SR, webbannonsering på Playahead, MSN och Myspace, interaktiv reklamtavla i Stockholm samt affischering vid SR:s lokala kanaler.

Programhittaren har belönats med Stora Radiopriset för Årets Innovation och vann International Media Excellence Awards i kategorin Most Creative Marketing Strategy.

Mer information
Bengt Arwén, pressansvarig SR
08-784 17 59
0703-72 71 81
bengt.arwen@sr.se

Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef SR
08-784 21 68
0708-166 199
rebecka.lindberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".