P3 fångar de svårfångade

Sveriges Radio P3 är den radiokanal som bäst lyckas locka lyssnare mellan 20-35 år. Nästan 20 procent av alla i den åldern lyssnar regelbundet på P3, vilket gör den till den största radiokanalen i åldersgruppen.

Hanna Toll, kanalansvarig. Det här är ju en extremt svårfångad publikgrupp. Vad tror du det beror på att just P3 lyckas så bra?

– Vi har vågat tro på det vi gör och den musik vi spelar.
– Vi har skapat program som Brunchrapporten och nya Morgonpasset i P3 samtidigt som vi har hållit i och utvecklat succéer som relationsprogrammet Christer och Mammas Nya Kille. Vi har renodlat och fokuserat på P3:s styrkor musik, humor och ung samhällsjournalistik.
- Dessutom tycker jag att det är väldigt roligt att notera att andelen kvinnliga P3-lyssnare har ökat.

Hanna Hellquist, programledare i Morgonpasset i P3. Det går bra för ert program och antalet lyssnare ökar trots att det finns hård konkurrens på morgonen i radio. Hur känns det?

– Det känns oväntat, eftersom alla säger att lyssningen generellt brukar gå ned när man ändrar ett program. Det är ju fantastiskt kul att vi har brutit den trenden. Jag tror att Morgonpasset har hittat ett koncept där vi tilltalar fler åldrar.

Sifo-fakta om P3

Bland hela befolkningen (9-79 år) lyssnar 10,4 procent på P3 en genomsnittlig dag.
I åldersgruppen 20-34 år lyssnar 19,5 procent på P3 en genomsnittlig dag.
Morgonpasset i P3 har ökat antalet lyssnare under ett år, från 5,1 procent till 5,6 procent.

För mer information
Hanna Toll, kanalansvarig P3 031-83 75 56
Malte Lind, chef Omvärld och publikanalys 08-784 16 56

Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".