Musikmagasinet - Tonsättarna Madeleine Isaksson och Anders Hillborg. Foto:Jean-Louis Garnell/Anders Hillborg

Musikmagasinet: Klang!

P2 måndag 22 mars kl. 12.30 samt P1 27/3 kl. 23.07 och 28/3 kl. 15.03

Hur gör tonsättare när de trollar fram den ljuvaste musik ur ord och bild? Hur tonsätter hon ett glapp, en hiatus, i det franska språket? Hur fångar han klangen i de gammalitalienska orden i en dikt av Francesco Petrarca?

I Birgitta Tollans nya serie Klang! - "Ord och bild blir musik" möter vi i det tredje programmet de olikartade tonsättarna Anders Hillborg och Madeleine Isaksson.

För Madeleine är orden livsnödvändiga. Hon skriver dagligen ner intryck och känslor och låter sig till övermättnad fyllas av egna och andras texter. Isaksson tar i sina kompositioner utgångspunkt i en grafisk bild, ett färglagt diagram, där den vertikala linjen är tonhöjd och den horisontala linjen är tid. Kan även utläsas som himlens höjd och havens djup. Och ordet ”falla” har en mytisk betydelse.

För Anders Hillborg är texter problematiska, medan han i ordens musikaliska klang finner stor skönhet. Hillborg är inte intresserad av att förankra musiken i en semantisk inhägnad.

− Musiken är ett språk i sig och jag skriver för människor. Det blir starkare om jag lyssnar in solistens personlighet och ger klangen hennes färg, säger Hillborg, som bland annat skrivit Lontana in sonno för mezzosopranen Anne Sofie von Otter, en violinkonsert till Anna Lindal och musiken till Eva Dahlgrens platta "Jag vill se min älskade komma från det vilda".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".