Plånboken: Sofie Lindberg fick nio kronor för tre timmars försening med SJ. Foto: Micha Arlt.

Plånboken: Håller konsumentköpslagen på att urvattnas? Och om Sofi som fick nio kronor av SJ för tre timmars försening

P1 onsdag 1 december kl. 10.03

- Det känns som att det är satt i system att göra det svårt för konsumenter när de klagar och vill ha sin rätt.

Företag som säljer mobiltelefoner och annan elektronik hänvisar allt oftare sina kunder till tillverkarna när prylarna går sönder. Samtidigt säljer de dyra extraförsäkringar till folk som inte längre litar på garantin. Håller konsumentköplagen på att urvattnas?

250 år gamla trägolv och väggar som inte behöver målas om på över 30 år. Att renovera hållbart behöver inte vara dyrt, om man slår ut kostanden över tid, om man får tro byggnadsvårdarna.

I förra veckans Plånboken hävdade SJ:s vd Jan Forsberg att ersättningarna för dem som drabbas av förseningar har blivit bättre. Men det håller inte alla våra lyssnare med om. Sofie Lindberg fick efter tre timmars försening nio kronor i ersättning av SJ.

Återbäring, poäng, rabattkuponger och medlemskvällar. Företagen gör sitt bästa för att få oss att bli lojala kunder, men hur mycket tjänar man som konsument på det?

Med i Plånboken finns också Margareta Brattström som svarar på lyssnarfrågor om familje- och fastighetsrätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".