1 av 2
Stil i P1 Erik Sjölin, Anna Åkerlund, Susanne Ljung och Marie Birde Sveriges Radio P1 foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
2 av 2
Stil i P1 Susanne Ljung, programledare Sveriges Radio P1 foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
P1

Stil i P1: Missoni, Gucci, Pucci, Prada, Dolce&Gabbana, Versace och Valentino - Stil är i Milano, Venedig och Rom

Under våren, med start den 4 maj och ett par veckor framöver, kommer Stil i P1 undersöka och vända och vrida på etiketten Made in Italy som har kommit att stå för en åtråvärd, estetisk och hantverksmässig kvalitetsstämpel på kläder, pälsar, skor, skärp, hattar, väskor, textilier och andra produkter så som vin, möbler och bilar.

Made in Italy har blivit en symbol för det moderna Italien och för avancerad konstnärlig bildpresentation av modet så som i Vogue Italia sen början av 1980-talet.  Men vad står Made in Italy för idag? Är Made in Italy fortfarande en garanti för kvalitet och gott hantverk?

Den italienska modeindustrin är en sammanställning av tradition och modernitet med lyckat resultat. Det är kreativt, konstnärligt och ekonomiskt. Och Italien har alltid marknadsfört sig med sitt historiska arv, från hantverkare till konstnärer. 

Stil har träffat unga som gamla modeskapare i Milano, Rom och Venedig och kommer att berätta en ny historia om det Italienska modet. Redaktionen har besökt tygpalats och träffat skomakare och smyckesdesigners och modetidningsmakare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".