Orkesterdirigenten Marlon Daniel. Foto: Chris Marolf.

Klassisk musik utanför rasismens ramar

Radioproducenten Birgitta Tollan har rest runt i USA och träffat 25 afroamerikanska klassiska musiker. Samtalen har resulterat i en unik programserie – How sweet the sound – där musikerna berättar om hur de kan arbeta med klassisk musik i ett land där de upplever en inbyggd, och strukturell, rasism.


I veckans avsnitt medverkar tre unga afroamerikaner: orkesterdirigenten Marlon Daniel, tonsättaren och violinisten Jessie Montgomery och tonsättaren Jonathan Bailey Holland.

Marlon Daniel är född i Chicago. Han var ett musikaliskt underbarn och utbildade sig till dirigent i USA, Paris och Prag. Han arbetar i orkestrar i Moskva och i Sofia och är chefdirigent för Festival of African and African-American Music i Baltimore och för Ensemble du Monde i New York.
− Ingen svart dirigent basar över en större symfoniorkester i USA. När jag berättar att jag är dirigent (eng. conductor) tror folk att jag är tågkonduktör, berättar Marlon Daniel, vars dröm är att dirigera Wienfilharmonikerna i en nyårskonsert.

Jessie Montgomery spelar violin i stråkkvartetten Catalyst Quartet och är Composer-in-Recidence hos Sphinx Organisation. Det är en organisation som aktivt stöder afroamerikanska klassiska musiker och tonsättare och arbetar för mångfald inom den klassiska musiken.
− Jag växte upp i det gränsöverskridande New York under 1990-talet. Först på universitetet funderade jag på om jag togs in på musikutbildningen för att jag har talang eller på grund av min hudfärg, berättar hon.

Jonathan Bailey Holland är lektor vid Berkeley College of Music i Boston. Han har tonsatt musik för flera symfoniorkestrar. Musiken är influerad av nutida konstmusik, jazz, rhythm’ n’ blues och rap. Länge avstod Jonathan Bailey Holland att avslöja att han var en svart tonsättare för att undgå fördomar och förutfattade meningar om sin musik.

Hans orkesterstycke Halcyon Sun/Stilla sol beställdes av Paavo Järvi då han var chefdirigent för Cincinnatis symfoniorkester i samband med invigningen av Freedom Center National Underground Railroad Museum i Cincinnati.
− Min utgångspunkt var ljus och mörker, förklarar Jonathan Bailey Holland. Hur kändes det för slavarna att äntligen komma ut i friheten och solen efter att ha varit instängda i ”safe houses” under resans gång?


Programmet går även att lyssna på i efterhand på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".