Tonsättaren, trombonisten och professorn i Amerikansk musik vid Columbiauniversitetet i New York, George Lewis. Foto: George Lewis.
Programtips P1

Måndag 18 augusti i How Sweet the Sound i P1: Afroamerikaner och konstmusik, del 8

Kl. 18.15-19.00
I den åttonde delen av Birgitta Tollans serie How sweet the sound medverkar två tonsättare som varit betydelsefulla för hela den här serien: Reneé Baker, från Chicago och George Lewis från New York.

Reneé Baker är violast, tonsättare och dirigent Hon var konsertmästare I Chicago Sinfonietta under 25 år, men bildade 50-personersgruppen Chicago Modern Orchestra Project eftersom hon ville höra sin egen musik spelas under sin livstid.

- Vi spelar klasssiskt, jazz och experimenterande musik. Och vi spelar mina kompositioner! Det är inte olagligt att undvika svarta tonsättares eller kvinnliga tonsättares verk. Visst kan du dra orkestrarna inför rätta, med det är både tidsödande och dyrt och vilken konstnär vill göra det, undrar Reneé Baker.

George Lewis är tonsättare, trombonist, författare och professor i Amerikansk musik vid Columbiauniversitetet. Dessutom gästprofessor vid University of California i Berkeley. Han komponerade stycket Will to adorn, Viljan att smycka sig, efter en essä av författaren och antropolgen Zora Neale Hurston, 1934. Det handlar om afroamerikanska kvinnor som traditionsenligt placerar prydnader ovanpå varandra högt på huvudet. Det kan gälla hattar, sjalar eller håruppsättningar.

George Lewis hyllar musikalisk mångfald, genreöverskridanden och ansvarsfull improvisation.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".