Linnea Henriksson Foto Jan Danielsson, SVT
1 av 2
Linnea Henriksson är årets resande reporter Foto: Jan Danielsson/SVT
Hanna Persson och Aron Andersson Foto: Jan Danielsson, SVT
2 av 2
Hanna Persson och Aron Andersson är publikens ambassadörer under Musikhjälpen 2017. Foto: Jan Danielsson/SVT
Pressmeddelande 2017-11-20

Musikhjälpen 2017: Linnea Henriksson blir resande reporter och Aron Anderson och Hanna "HanaPee" Persson årets ambassadörer

När Musikhjälpen startar den 11 december debuterar en av tidigare års programledare Linnea Henriksson, som resande reporter. Årets tema tar upp barnsexhandeln och Linnea kommer att resa till Filippinerna för att rapportera om hur det ser ut där och vad som görs för att hjälpa utsatta barn. Samtidigt kommer publikens ambassadörer att göra allt vad de kan för att peppa alla tittare och lyssnare att engagera för insamlingen. Och i år blir det Aron Andersons och Hanna "HanaPee" Perssons uppgift att få publiken att tillsammans försöka slå förra årets rekord på 312 000 engagemang.

Årets resande reporter Linnea Henriksson kommer att resa till ett av de länder där barn drabbas mycket hårt av den typ av barnsexhandeln som vuxit mest på senare år – den över nätet. Linnea blir Musikhjälpens ögon och öron och kommer under sändningsveckan rapportera om hur problemen ser ut och hur arbetet för att hjälpa de utsatta barnen går till. 

– Jag älskar Musikhjälpen för att det lyfter akuta problem som hamnat lite i skymundan och att vi verkligen får komma nära inte bara problemet, utan också lösningarna, säger Linnea Henriksson. Jag är glad att jag har två år av att leda programmet i buren i mig, för detta är nog en prövning beyond vad jag kan föreställa mig. Jag har lätt till känslor och att få åka iväg såhär och vara ögonen för årets tema känns lite läskigt, men otroligt viktigt och stort.  

Förra året skapades över 312 000 engagemang i Musikhjälpen – ett nytt rekord för programmet. I år blir det de nya ambassadörernas uppgift att försöka få publiken att slå det rekordet. Aron Anderson och Hanna "HanaPee" Persson är nya i rollerna som publikens ambassadörer, men båda är rutinerade programledare. 

– Jag brinner för att på olika sätt hjälpa utsatta människor och att få göra det genom Musikhjälpen känns fantastiskt häftigt, säger Aron Anderson. Jag kommer göra allt jag kan för att få alla i Sverige att starta grymt många häftiga engagemang så att vi tillsammans kan slå rekord. 

– Jag har kollat mycket på Musikhjälpen genom åren och sedan 2013 haft min egen “HanaPee’s lillbössa” så jag tycker det ska bli så himla kul att ränna runt i buren, möta massa vettiga människor och följa roliga engagemang, säger Hanna Persson. Vårt jobb blir att få människor att lyfta blicken, hur lökigt det än kan låta. Att peka på syftet och vilken skillnad minsta krona kan göra!  

Musikhjälpen 2017 startar måndag den 11 december. Från glasburen på Rådhustorget i Umeå direktsänder Farah Abadi, Molly Sandén och Kalle Zackari Wahlström 144 timmar i P3 och SVT Play med bland annat livemusik, gäster och fokus på årets tema – ”Barn är inte till salu”. 
 

Resande reporter – Linnea Henriksson 
Linnea Henriksson debuterar i år som resande reporter, men är något av en Musikhjälpenveteran eftersom hon var programledare både 2014 och 2015. Som artist fick Linnea Henriksson sitt genombrott i “Idol" i TV4 2010 och har därefter släppt två album, utsetts till “Årets artist" på P3 Guld-galan 2013 och blivit en mycket uppskattad liveartist. Hösten 2017 är hon aktuell med ny musik och som programledare för poddradion “Equalizer" om musikskapande och jämställdhet i musikbranschen. 

Publikens ambassadör – Aron Anderson 
Aron Anderson var i över tio års tid elitidrottare inom flera olika sporter. Han deltog i fyra Paralympics innan en skada gjorde att han sadlade om och började ägna sig åt äventyr och föreläsningar. Han blev kort därefter den första person i rullstol som bestigit Kebnekaise. Förutom det har han bland annat simmat 37 kilometer över Ålands hav, bestigit Kilimanjaro och skidat till Sydpolen. Idag är Aron Anderson prisbelönt ambassadör åt Barncancerfonden och har samlat in över 10 miljoner kronor till dem. Han har även varit programledare för Lilla Sportspegeln och Paralympics samt Sommarpratat i P1.  

Publikens ambassadör – Hanna Persson 
Hanna Persson är kanske mest känd under namnet "HanaPee". Hon började som bloggare för tio år sedan och blev snabbt populär. Idag är hon en etablerad programledare, tv-producent, skribent och bloggare med en stor skara följare i sociala medier. Hon skriver för Nöjesguiden, har podden "HanaPee's otroliga podcast" och SVT-serien "Hanna badar med en kändis" som sänts i fyra säsonger. Dessutom har Hanna Persson lett SVT:s sändning från Guldbaggegalans röda matta, SVT Flows Oscarsgala och Teklafestivalen på Barnkanalen.  

Om Musikhjälpen 

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som lyfter en undanskymd humanitär katastrof. Tre programledare bor i en glasbur för att sända radio och tv dygnet runt i sammanlagt 144 timmar. Under tiden får de besök av artister och personer som engagerar sig i kampen. Insamlingen bygger bland annat på publikens låtönskningar som också utgör all musik som spelas i programmet.   

Musikhjälpen 2017 leds av Molly Sandén, Kalle Zackari Wahlström och Farah Abadi och årets tema är "Barn är inte till salu". Varje minut säljs fyra barn i sexhandeln världen över och det rör sig om en växande kriminell miljardindustri. Tabut kring ämnet är stort samtidigt som miljontals barn drabbas och får men för livet.  

Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen. Musikhjälpen direktsänds i P3 och SVT Play. Stora delar sänds också i SVT2.   

Läs mer om Musikhjälpen 2017 här: www.musikhjälpen.se     

 

Pressbilder   

Linnea Henriksson är årets resande reporter. Foto: Jan Danielsson/SVT 

Hanna Persson och Araon Andersson är publikens ambassadörer. Foto: Jan Danielsson/SVT 

Musikhjälpen 2017 – årets programledartrio Farah Abadi, Molly Sandén och Kalle Zackari Wahlström. Foto: Stina Stjernkvist/SVT 

18-åriga Hena från Bangladesh blev lurad in i sexhandeln med löfte om att få jobb som hushållerska. Foto: Farzana Hossen/Save The Children  

Turister som köper sex av barn är ett växande problem i takt med att vi reser mer. I Gambia är en del av problematiken att unga pojkar tvingas sälja sex till äldre män och kvinnor i turiststråken. Foto: Seyllou/AFP/TT  
 
Musikhjälpen 2016 från Örebro. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio    

 

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta: 

Per Byman, generalsekreterare Radiohjälpen  
per.byman@svt.se 
073 534 07 77   

Julia Blomberg, projektledare Musikhjälpen, Sveriges Radio  
julia.blomberg@sverigesradio.se 
076 864 07 39  

Pär Nordahl, projektledare Musikhjälpen, SVT  
par.nordahl@svt.se 
070 884 70 70  

Helena Iles, pressansvarig Musikhjälpen 
helena@iles.se 
073 980 52 51   

Tannaz Hashemi, SVT Kommunikation 
tannaz.hashemi@svt.se 
073 712 74 00

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".