Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Vi ger dig de snabba nyheterna, dagens snackisar och spännande personer – och givetvis natur, trädgård,..

Chatt med konsumentrådgivarna

Anncharlotte Clowers svarade på dina konsumentfrågor:

moderator:Välkomna till chatten med Ann-Charlotte Clowers. Den pågår till klockan 11.00.
Stoffe:Har jag som konsument alltid rätt till öppet köp?
Anncharlotte Clowers:Hej! Tack för ditt mail! Nej du har inte rätt till öppet köp. Det är frivilligt för butiken att ge. Med vänlig hälsning Anncharlotte
moderator:Nu återstår det bara några minter av chatten.
Thomas:Om man beställt en CD box av en skivbutik på nätet som var väldigt billig, säg 100 kronor för en box som i vanliga fall kostar 600 kronor, och skivaffären svarar att det är fel pris; Har affären ändå en skyldighet att sälja för det billiga priset ändå?
Anncharlotte Clowers:Frågan är då hur avtal ingås på internet? Ett anbud måste vara konkret och riktat till en bestämd adressat, till skillnad från ex. en katalog eller produktlista på en webbplats som är att anse som ett utbud. För att ett avtal skall ingås krävs alltså en accept. Då kvarstår frågan om en orderbekräftelse är att anse som en accept? Ja, om det bekräftar köpet, dvs. accepterar anbudet. Däremot är det antagligen inte att anse som en accept om Kunden endast får en bekräftelse om att beställningen rent tekniskt är mottagen. Det är inte alltid helt enkelt att avgöra vad en orderbekräftelse faktiskt bekräftar utan en sådan bedömning får göras utifrån informationen Kunden har fått innan och i samband med bekräftelsen.man då upp till K att välja om han eller hon vill acceptera det nya anbudet. Om man kommer till slutsatsen att det har ingåtts ett avtal finns det trots det möjlighet att ogiltigförklara det om någon av parterna begått ett misstag i samband med att man kanske borde förstått att priset var fel. Detta var ett långt komplicerat svar. Du får höra av dig igen om du vill veta mer. Mvh Anncharlotte
Jens:Hur är det med garanti när man köper en vara? Är det alltid två år?
Anncharlotte Clowers:Nej du har inte rätt till garanti. Garanti är frivilligt för butiken att ge. Du har däremot alltid rätt till konsumentköplagen som ger dig 3 år att klaga på ursprungsfel. Mvh Anncharlotte
moderator:Nu är chatten med Anccharlotte Clowers avslutad för i dag. Men du som inte fick svar på dina frågor, får en ny chans på måndag 23 november då det blir en ny chatt.
owe åberg:varför får jag inget svar på min fråga Owe Åberg
moderator:Hej Owe! Det var en fråga som var svår för Anncharlotte att ge ett svar, vilket drog ut på tiden. Men vi ska se om du kan få ett svar antingen i dag eller måndag om två veckor.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".