Chatt med konsumentverket

moderator:Välkommen till chatten med vår konsumentrådgivare Birgitta Sjöholm. Chatten pågår till klockan 11:00. Nu är du välkommen med dina frågor.
Anders:Jag funderar på att beställa en utlandsresa. Och jag har funderat på hur det går om hotellet inte motsvarar beskrivningen gjord av flygbolaget? Har jag då rätt att klaga?
Birgitta Sjoholm:Om ditt boende inte stämmer överens med den beskrivning du fått är det viktigt att du på plats utomlands tar kontakt med reseföretagets personal och framför dina klagomål så att de har möjlighet att rätta till felen eller kanske skaffa dig ett annat boende. Det är svårt att klaga i efterhand om inte reseföretaget fått den här chansen att ställa till rätta.
Stina:Om jag beställt en vara via internet, hur lång leveranstid har då företaget på sig att leverera det till mig?
Birgitta Sjoholm:Det finns inte någon lag som säger hur lång en leveranstid skall vara, men det är lämpligt att företagen upplyser om hur lång tid det beräknas ta innan varan levereras. Man har också alltid rätt att avbeställa en beställd vara som inte levererats men företaget har då rätt att ta betalt för de ev kostnader som de haft.
Sofia:Hej där! Jag har funderat på det här med sms-lån. Vad är det som gäller egentligen, då det gäller ränta?
Birgitta Sjoholm:Som det ser ut idag så pratar inte dessa företag om ränta, man kallar det i stället för avgifter. Det är ju snabba lån som skall betalas tillbaka inom en månad och att då betala 500 kronor i avgift för ett lån på 3000 kr är en väldigt hög ränta.
Gunnar:Räknas det som ocker när en handlare tar 1,50 till 2:- för en plastpåse som kostar handlaren cirka 20-25 öre i inköp och dessutom finns affärens reklam på påsen? Om inte, så var går då gränsen?
Birgitta Sjoholm:Vi har en fri prissättning i Sverige och det finns säkert massor av varor som vi betalar mycket för jämfört med tillverkningskostnaden och dessutom är det ju så att vissa "märkesvaror" får vi betala riktigt mycket för att gå omkring som levande reklampelare för. Ett bra sätt även för miljön är att ta med egen kasse till affären.
Claes Nordevik:Faktureringsavgift Jag har ett tips! När man får en faktura med faktureringsavgift, dra av en Betalningsavgift med samma summa. Med vänliga hälsningar Claes Orust
Birgitta Sjoholm:Företag har rätt att ta ut faktureringsavgift om de informerar om det innan så du får väl se hur det går....
moderator:Nu är det 5 minuter kvar av chatten med konsumentrådgivaren Birgitta Sjöholm, så passa på att ställa din fråga.
Carl:Kan jag byta min hyreslägenhet mot en annan dylik, hos en annan hyresvärd?
Birgitta Sjoholm:Tyvärr så är inte detta en konsumentfråga utan faller under boendejuridik och den lagstiftningen är inte mitt område. Jag vet att det ofta går bra att byta lägenheter på det sätt som du beskriver men att hyresvärden skall godkänna den nya hyresgästen först så mitt råd till dig är att prata med din hyresvärd först och om du vill veta dina rättigheter ytterligare så vänd dig till hyresgästföreningen (om du är medlem där) eller hyresnämnden.
moderator:Nu är chatten avslutad. Vi tackar Birgitta Sjöholm och för alla frågor.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista