Chatta med vår konsumentrådgivare

I dag kunde du chatta med vår konsumentrådgivare Barbro Engelbrektsson. Här kan du läsa alla frågor och svar i efterhand.

moderator:Då är Barbro Engelbrektsson på plats redo att chatta med er. Passa på att fråga ända fram till kl. 11.00.
Göran:Hur länge kan bytesrätten vara?
Barbro Engelbrektsson:Det finns ingen lag som ger oss rätt att varken byta en vara eller få pengarna tillbaka (öppet köp) så det är upp till butiken att avgöra. Kan vara allt från en dag och uppåt.
Gun-britt:Kan jag kontakta dig på tel ang en fråga?
Barbro Engelbrektsson: Om du bor i Uddevalla, Munkedal, Sotenäs eller Lysekil, går det bra att kontakta mig på Konsument Uddevalla tel 69 60 21. Om du bor i någon annan kommun får du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun.
Lennart:Köpte en digitalkamera på OBS i U-A. Garantitid kvar till sept. 2011. Inställningsmöjligheterna på kameran fungerar ej. OBS kontaktade Kodak som svarade att det kostar c:a 700:- att laga eller c:a 350:- att bara konstatera felet. Vem ska stå för kostnaderna, Kodak, OBS eller jag?
Barbro Engelbrektsson:Du ska vända dig till OBS. Är det ett fel som du inte kunnat orsaka ska det vara en kostnadsfri reparaion för dig. Du behöver inte kontakta någon annan än säljaren.
Hanna:Har jag som resenär rätt till ersättning om mitt plan inte lyfter i tid?
Barbro Engelbrektsson:Ja, det kan du ha. Om du går in på www.konsumentverket.se under Resor så finns där vad som gäller både vid reguljärflyg och paktetresa (charter).
Mia:Vid service på min bil som jag gjorde -04 ansökte jag om ett resurs bank kort. Fick 24 lr 48 månader räntefri betalning. Samma gällde vid en senare service som jag valde att betala på samma sätt. Nu senast när jag skulle betala på detta sätt var det bara 3 månader ränte fritt. Jag fick en liten chock när fakturan kom. Kan de ändra så hur som helst utan att medela mig?
Barbro Engelbrektsson:Under den tiden avtalet gäller kan de inte ändra reglerna hur som helst. Har den tiden gått ut kan det ha ändrats. Du får gå till avtalet och läsa noga vad som står där. Får du ingen rätsida på det får du höra av dig till konsumentvägledaren i din kommun.
Mia:Har ett present kort på Albrekts Guld inköpt på Torp -06. Står inte i presentkortet hur länge det gäller. Gick dit och frågade. 3 år sa hon som jobbar i butiken. Jag läste på konsumentkontakt. se att det gäller 10 år om det inte står något annat. Om det inte har gjorts några ägarbyten och de har kommit överrens om att det kan sluta gälla. Men hur vet jag om det har bytt ägare?? Butiken heter ju fortfarande Albrekts guld.
Barbro Engelbrektsson:Står det inget annat på presentkortet gäller det i 10 år och om butiken är kvar får du förutsätta att det är samma ägare. Kontakta dem igen.
moderator:Nu återstår det 5 minuter av chatten med Barbro, så passa på att ställa din fråga.
Kristian:Jag har spärrat mitt nummer via Nix, men gäller det verkligen alla? Jag menar, jag har ju internet via ett företag, och ändå ringer de ibland med olika erbjudanden. Får de ringa bara för att jag är kund hos dem?
Barbro Engelbrektsson:De du är kund hos kan ringa dig även om du har NIX-telefon. Du slipper samtal från de företag där du inte är kund.
moderator:Då tackar vi Barbro Engelbrektsson för alla svar och alla frågor som kom!
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".