Konkurs!

Vad kan en resenär göra om flygbolaget går i konkurs?

Direkt
Det första du ska göra när ditt flygbolag går i konkurs är att kontakta konkursförvaltaren. Information om denne hittar du på Konsumentverkets hemsida. Du kan även få hjälp av konsumentvägledare i din kommun. Till konkursförvaltaren ska du skicka dina krav skriftligen och det kan vara att få tillbaka dina pengar för flygbiljetten. I konkurser är den vanliga resenären lågt prioriterad. Flygbolaget ska först kunna betala skatt till staten och löner till anställda.

Pengar tillbaka
Beroende på hur du har betalat flygbiljetten är det olika svårt att få tillbaka dina pengar. Har du handlat på kredit så kan du kontakta din bank och försöka få tillbaka pengarna den vägen. Du kan ställa samma krav på återbetalning hos banken som hos konkursförvaltaren. Enligt konsumenternas bank- och finansbyrå har bankerna i fallet med Fly me rekommenderat alla att reklamera sina kortköp oavsett om de har betalat med kredit eller kontokort. Det är svårare att hävda sin juridiska rätt när du har betalat med kontokort.

Vilken typ av biljett
En annan sak som spelar roll är om du har bokat en flygstol, som många har gjort med Fly me, eller om du har en paketresa. Resegarantin gäller bara om du har en paketresa. För att få ut garantin ska du kontakta Kammarkollegiet som har en resegarantinämnd. Det är den nämnden som bestämmer om du ska få ut pengar på resegarantin eller inte.

Ombokning av resa
Flygbolag som går i konkurs har inga skyldigheter att hjälpa resenärer att boka om sin resa. I samband med Fly me har flera flygbolag och tåg erbjudit en gratis eller rabatterad resa. Detta är dock tidsbegränsat men håll utkik efter pressmeddelanden om några sådana erbjudanden tillkännages.

Till nästa gång
För att undvika att hamna i den här situationen är det bra att hålla koll på om det står något om företagets ekonomi i medier. Går det dåligt för flygbolaget så är det en varningsklocka. Luftfartsverket håller även koll på flygbolagens ekonomi och säkerhet. Risken minskar även om du köper biljetter som ligger närmare i tiden och det är alltid en risk att betala i förskott. Spara alla kvitton och boka paketresa eller skaffa en reseförsäkring.

Skyddet för resenärer har kritiserats av Konsumentverket och de vill att resegarantin på nytt ska ses över.

Reporter: Ida Gustafsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".