Musikmagasinet Känsla del 3:

Musik som säger, och säljer, något

Musikmagasinet Känsla måndag den 28 juli kl 12.30 samt P1 lördag 2/8 kl 19.03 och söndag 3/8 kl 15.03.

Alvin Collins, chef på det amerikanska musikplacerings-företaget Muzak, motiverade en gång valet av Louis Armstrongs ”What a wonderful world” som ljudspåret till en kollektion tröjor med att låten ”ger dig precis samma fantastiska känsla som det är att sätta på sig en tröja”.

Musikern och kompositören Dilba skriver förutom låtar åt sig själv och andra artister också musik på uppdrag av företag. Hur tänker hon för att hitta det som låter som en viss produkt? Vi hälsar på i studion i centrala Stockholm.

Vi beger oss också till knutpunkten Gullmarsplan i Stockholm, där länstrafiken för några år sedan testade att spela klassisk musik. Vad fick det för resultat, och varför slutade de?

Det är inte alltid avsikten med att spela musik är att sprida bra vibrationer. Filmmusikskaparen och –kännaren Peter Bryngelsson är specialist på hur man skapar obehag och skräck med toner. Nu skriver han på en bok om betydligt mer allvarlig användning av musik i skräcksyfte; om hur musik har använts och används i syfte att tortera.

Dessutom: Musikvetaren Lars Lilliestam, professor vid Göteborgs universitet.

 

Läs mer: