1 av 4
Tuuli Lindeberg, sopran. Foto: Robin Lindeberg.
2 av 4
Johan Tallgren, tonsättare och festivaldirektör. Foto: Saara Vuorjoki / Fimic.
3 av 4
Lotta Wennäkoski, tonsättare. Foto: Heikki Tuuli.
4 av 4
Maja Hynninen, tonsättare. Foto: Mirjam Tally.
Måndag 11 maj

Klang del 5 - Upptakt Helsingfors

I Musikmagasinet Klang: Upptakt Helsingfors gör Birgitta Tollan självsvåldiga nedslag i musiklivet i en stad där klassisk musik regerar, Sibelius ande lever, och där de unga musikstudenternas förebilder är landets världsartister: dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Susanna Mälkki och tonsättarna Kaija Saariaho och Magnus Lindberg.

Sopranen Tuuli Lindeberg är nöjd med den klassiska musikens ställning i Helsingfors, men gläds också åt det nya konserthus som byggs i stadens centrum.
- Där kommer det att finnas plats för annat än klassisk musik: världsmusik, jazz, populärmusik, säger hon.

Tonsättaren Lotta Wennäkoski utbildade sig först i violin i Budapest. Nu letar hon i sina kompositioner efter ”sitt eget smultronställe” för att dela med sig av sina musikaliska berättelser till lyssnarna.
- Musik är kommunikation, säger hon, och undrar varför inte Finland har lika många kvinnliga tonsättare som Sverige.

Kimmo Korhonen, författare och musikvetare, förklarar det finska dirigentundret under professor Jorma Panula vid Sibelius-Akademin.
- Det är enkelt: många orkestrar att öva på, träning med videokamera och urval av de mest lämpade, inte bara musikaliskt, utan även psykiskt, säger Kimmo Korhonen, som spårar en mjukare, t o m romantisk ådra hos tonsättare som Magnus Lindberg och Einojuhani Rautavaara.

- Det är väldigt mycket satslära i musikutbildningen, tycker tonsättaren Johan Tallgren, direktör för festivalen Musica Nova, som 2009 hade tema pluralismens New York. Tallgren bodde själv i New York i sju år och gläder sig åt att Finland långsamt blir musikaliskt multikulturellt med en mix av s k hög och låg kultur.

Maija Hynninen studerar komposition vid Sibeliusakademin. Hon har varit ordförande i föreningen Korvat auki, ”Öppna öron” för yngre tonsättaren, som för 30 år sedan grundades av Esa-Pekka Salonen och Magnus Lindberg.
- Grundutbildning i komposition vid Sibelius-Akademin är mycket tuffare än i andra nordiska länder. Efter flera års träning i melodik, harmonik och kontrapunktik får vi äntligen skapa vår egen stil. Men jag har jag lärt mig att uppskatta detta, berättar Maija Hynninen,

Manus och produktion: Birgitta Tollan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".