Psykologen Berkhe Nasri gav tips Foto: SR/Johanna Ravhed

Så botar du din fobi

Enligt psykologen Berkeh Nasri kan man bota sin fobi på egen hand. Och hon gav förmiddagens lyssnare en hel del tips på hur man kan göra.

1. Sätt upp mål för din behandling.
Målen ska gärna vara konkreta, t ex "jag skulle vilja gå hem till min vän som har hundar hemma en gång i veckan". Målen fungerar också som motivationshöjare när man sedan börjar jobba med sin behandling.

2. Lista dina problemområden.
Vilka situationer, platser, personer, objekt mm triggar igång din rädsla? Skriv ner allting du kommer på.

3. Gradera dessa områden utifrån en skala mellan 0-100.
De objekt t ex triggar minst ångest får lägre poäng och de som triggar mest ångest ligger över 50. Börja gärna med den lättaste, men välj helst steg över 20 som en startpunkt. Nu har du en exponeringstrappa!

4. Börja utsätt dig för den första situationen på listan!
Tumregeln är att stanna kvar i den ångestfyllda situationen tills du känner att ångesten börjar klinga av.´Ångest har ett naturligt förlopp och behöver inte "avbrytas" för klinga av. Stanna kvar i situationen tills du nått en halvering av den ångest du först skattade innan du började.

5. Gå sedan över till nästa steg i din exponeringstrappa.
Gå inte över till ett nytt steg innan du lärt dig hantera den tidigare.

6. Träna!
När alla punkter på exponeringstrappan har tagit slut, är det bra att träna på en lite (tidigare) svår situation någon gång i veckan, för att underhålla färdigheten!

7. Lycka till!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".