Facebook och reklamen

Apropå författaren Zadie Smiths artikel om Facebook som ställer frågan om vilka sorts människor vi reduceras till på nätet:
Även om man inte läst Andreas Ekströms utmärkta bok Google-koden, och lärt sig att poängen med Googles kartläggning av oss alla är att sälja reklam som kan riktas specifikt till just dig, vet nog alla redan detta.
Facebook fungerar på liknande sätt, men jag börjar undra om branschen inte håller på att bita sig i svansen.

Jag är 58 år och tittade häromdagen på vilken reklam Facebook med utgångspunkt från min ålder,anser att jag bör ha. I fortsättningen kommer jag att helt undvika den där högerspalten, för vad fick jag se; Reklam för anti-rynkkrämer av olika slag, piller mot stela leder, produkter som skulle bleka mina tänder, och hårfärgningsprodukter i långa rader. Vitaminer. Tryckavlastande sängar. Dessutom någon som vill att jag ska engagera mig i "kampen" för lägre bensinpris! Och sen nån sorts amningsreklam som måste ha kommit helt fel.
Detta var alltså jag?
Märkligt nog hade de glömt annonserna för begravningsbyråerna men de kommer säkert inom kort.
När min första förvåning hade lagt sig, blev jag märkvärdigt glad. Nätreklamen har långt kvar innan den ens är i närheten av att veta vad de borde försöka sälja till just mig. Bra, tänker jag. Skönt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".