Veckans extramaterial: Här hittar du Dollplay

När det svenska produktionsbolaget the Company P vann en Emmy för sitt arbete med ett interaktivt spel kring tv-serien ”Sanningen om Marika” så var det startskottet för en internationell karriär. Och kanske också ett nytt sätt att göra tv på. Kring ”Sanningen om...” skapade man ett universum. Ledtrådar, gömda klipp i tv-serien, en blogg där en vän till den försvunna Marika berättar om sina teorier till hur hennes vän försvunnit.

Nu har The Company P fått uppdraget att göra samma sak för det amerikanska tv-bolaget Fox. Och deras tv-serie ”Dollhouse” som startade förra fredagen. Serien är skapad av alla tv-nördars stora idol, Josh Whedon - han som en gång i tiden drog igång kultserien ”Buffy the vampire slayer”.

Hans nya serie handlar om The Dollhouse, ett märkligt ställe som tillhandahåller hemliga agenter med raderbara minnen. Hjärnorna används som minneskort, där man tankar in en ny identitet, med för uppdraget lämplig kunskap, inför varje jobb. Och efter utfört arbete, suddas allt ut igen.

Och går man in på Dollhouse hemsida på amerikanska fox, så hittar man också en länk till det nätbaserade spelet Dollplay. Ett tre veckor långt projekt där man ska försöka lösa en gåta, med en ung tjej som hålls fången i en container. En sajt som alltså görs i Sverige. I fredagens Kino kan ni höra ett rep om företaget, och

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".