Steve Stark är en av producenterna bakom tv-serien The Event.

The Event-producenten tror på framtidens tv

Ryktet om tv:s död är betydligt överdrivet. Det var budskapet på branschdagen Meeting Point Television på filmfestivalen idag. Svensk statistik från MMS visade att tv-tittandet är stabilt, till och med överraskande stabilt. Det är egentligen bara bland yngre män som tittandet gått neråt radikalt.

Dagens stjärngäst var också en glad lax. Steve Stark är en av producenterna bakom The Event, liksom nyss nedlagda serien Medium. Med en 25 punkter lång lista försökte han förklara den komplicerade produktionscykeln inom den amerikanska tv-världen. Få programförslag kommer så långt att man producerar en pilot av den, ännu färre sätts i produktion, och otroligt få överlever mer än en säsong säsong. Från 5 000 pitchade programidéer återstår det kanske fem serier som får göra så mycket som en en fjärde säsong. "Och det är ju i säsong fyra som det börjar bli riktigt kul igen, eftersom det är då man som producent börjar få  kontroll över serien på nytt", kommenterade optimisten Stark det faktum att så många ska tycka till om de serier som visas på de stora amerikanska kanalerna.

När jag frågar vad som ändå får honom att fortsätta trots de urusla oddsen, är svaret brutalt ärligt. "Jag kan inget annat", följt av ett gapskratt.

Frågan är väl vad som händer med just The Event. Om knappt en månad ska man dra igång andra halvan av första säsongen, och försöka trumma upp intresset på nytt för det som väl ändå måste ha varit förra årets mest hypade tv-serie. Eller ska man kanske säga aggressivt marknadsförda tv-serie. Mer Stark hör du längre fram i Kinosäsongen! 

/Roger Wilson från Giff 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".