Bröderna Coens True Grit inleder filmfestivalen i Berlin

Ung, jämställd och nyskapande?

I dag, torsdag, dundrar bröderna Coen in i Berlin med sin "True Grit", en western med något så ovanligt som en 14-årig flicka som huvudperson. Ett val helt i linje med en Berlinale där festivalgeneralen Dieter Kosslick lyft fram de unga kvinnliga regissörerna som en av de starka delarna av årets festival.

Det låter kanske mer som en självklarhet än något revolutionerande, men Berlinalen existerar i ett festivalgubbträsk där till exempel filmfestivalen i Cannes i fjol inte hade en enda kvinnlig regissör i tävlan i huvudserien. Sett i det sammanhanget framstår Berlinalens tre kvinnor av 16 regissörer i tävlingsserien nästan som ett mindre mirakel. Men kvinnorna finns givetvis inte bara där, och när jag och producent-Lisa sprang runt till de olika pressagenternas kontor igår, så var det både ovanligt många kvinnliga regissörer men också många kvinnliga huvudpersoner i de filmer som agenterna pitchade för oss.

Dieter Kosslick är förstås inte dum. Ett år som det här, när Hollywood inte verkar särskilt intresserade av att dyka upp i Berlin och många av de tunga namnen lyser med sin frånvaro, så väljer han istället att lyfta fram det experimentella och det stora antalet debuterande regissörer på årets festival. Och en hel del känns onekligen udda. Som att filmfestivalen i år satsar på radiosändningar i den gränsöverskridande Forum Expanded-serien. Eller att gamla stötar som Wim Wenders och Werner Herzog nu gett sig på uppgiften att göra konstnärlig film i 3D.

Men många debutanter gör också festivalen vital. De två svenska långfilmerna här i Berlin skäms inte heller för sig i sammanhanget: Göran Hugo Olssons arkivfynd om den svarta medborgarrättsrörelsens kamp som klippts ihop i "The black power mixtape" eller Lisa Aschans i Göteborg prisbelönade debut "Apflickorna". För att inte tala om alla de begåvade kortfilmare som inom kort invaderar festivalen.

Själv tänkte jag inleda den allra första festivaldagen med att vara just lite gränsöverskridande och nyskapande i min bevakning, och börja dagen med att besöka den svenska konstnärinnan Annika Larssons installation "Blind". Rapport inom kort!

/Roger från Berlins filmfestival

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".