Kodjo, Martina och Hanna på Morgonpasset får allt fler lyssnare. Foto: Mattias Ahlm.

Allt fler lyssnar på P1-morgon och Morgonpasset

Sveriges Radio fortsätter att vinna lyssnare på morgonen: både P1-morgon och Morgonpasset i P3 ökar. Det visar TNS-Sifos radioundersökning 2012/II* som presenteras i dag. Undersökningen visar också att räckvidden för Sveriges Radios internetsända (streamade) kanaler ökar markant, från 9,5% till 12,1% per vecka.

Cirka 780 000 personer lyssnar dagligen på P1-morgon och nära 600 000 på Morgonpasset i P3. P4:s 25 lokala morgonprogram har en sammanlagd publik på 1,6 miljoner.
– Siffrorna visar att Sveriges Radio är det självklara valet för den som i direktsänd radio vill få veta det viktigaste som hänt och samtidigt bli både klokare och underhållen. Det gäller alla grupper och i princip alla åldrar, vilket givetvis är väldigt kul. Det visar vilken roll Sveriges Radio och public service har när det gäller att sätta agendan för dagen, säger vd Mats Svegfors och vice vd Cilla Benkö.

I stort visar TNS-Sifo-undersökningen att radiolyssnandet fortfarande är stabilt.
– Glädjande med den här mätningen är också att Sveriges Radio fortfarande har en väldigt stor och trogen publik i FM, samtidigt som allt fler börjar hitta till vårt innehållsrika utbud på någon av de digitala plattformarna. Att nå den radiointresserade publiken i mobilen är en viktig framtidsfråga, säger Mats Svegfors och Cilla Benkö.

Läs hela pressmeddelandet:  (2012-04-12)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".