Lördag 14 april

Han forskar om bilen du slipper styra

4:07 min

I ett stort EU projekt forskar Erik Coeling vid Volvo på hur man skapar bilar som sköter körningen själv. Det ligger inte så långt borta med det han kallar för fordonståg på motorvägarna. Åtta till tio bilar som hakar fast i varandra genom ett datanätverk som gör att du följer bilen framför. Ledarbilen körs av någon med speciellt certifikat. Spar bränsle, spar utrymme och frigör arbetstid enligt forskarna.

Vi fick åka med en av hans forskningsbilar i Göteborgstrafiken där han kunde släppa ratten och lämna över kontrollen till bilen. Än så länge bara i lägre hastigheter, men det fungerade!

Bilar som ser bättre i mörker

Eric Warrant är ögonforskare som fascinerats av hur olika djur kan se så bra i mörker. Nattflygande insekter till exempel. Bilindustrin har intresserat sig för hur det fungerar för att lära sig hur man kan skapa bilar som "ser" bättre i mörker.

Hyr en extra baksätesmodul för bilresan med hela familjen

Sara Tyskeng är miljöanalytiker vid KTH och har intresserat sig för hur framtidens bilar ska fungera. Hon tror på ett modulsystem, där man kommer att kunna anpassa bilen efter behov - ska man på fjällsemester behöver man en helt annan lastkapacitet än man behöver till vardags - då kanske man hyr en lastmodul - eller ett extra baksäte...

Elbilen som tar ström ur vägen - och laddar samtidigt

Barndomens bilbanebilar skalas upp i Gunnar Asplunds vision. Han är ingenjören som efter en lång karriär i elbranschen intresserar sig för hur morgondagens elbilar ska få längre räckvidd - svaret enligt honom - de laddar under gång. Bygg ut ett system med elförsörjning längs de stora vägnäten i landet är hans förslag till lösning. Där bilen laddar genom en släpande kontakt mot en skena i vägbanan. Nu har han fått stöd av energimyndigheten att testa i större skala.

Självlärande bil lär sig köra själv

Vid Linköpings universitet arbetar forskarna Liam Ellis och Michael Felsberg med en modellbil som lär sig köra själv. Datorn ombord försöker förstå hur en mänsklig förare beter sig och koppla det till omgivningen. Forskarna tror att det är mer framgångsrikt med ett självlärande system än att programmera varje detalj. Nu är de snart redo att släppa ut modellbilen i den hårda verkligheten, på gångstigarna på campusområdet...