Jan Stenbeck. Foto: HANS T DAHLSKOG/Scanpix
Mediadebatt 17 april

Medierna och pengarna

Debatt del 1
27 min

På vilket sätt förändrade Jan Stenbeck det svenska medie-landskapet under början av 90-talet? Och hur kommer TV, tidningar och radio utvecklas i framtiden?
Det var något som debatterades tisdagen den 17 april då P4 Uppland tillsammans med Uppsala Stadsteater anordnade en debatt i Uppsala. Vad händer med TV, radio och tidningarna när de kommersialiseras allt mer?

Debatten tog sitt språng från teaterföreställningen Fursten som just nu spelas på Stadsteatern och som handlar om Jan Stenbeck, mannen som gick från de traditionella industrierna till reklam-TV och mobiltelefoner. Han förändrade det svenska medie-landskapet i början av 90-talet. Stenbeck som skapade TV3, Comvic, Tele2, Viasat, MTG.

Debattdeltagare:
Pelle Törnberg, medieinvesterare, tidigare VD för MTG och under 18 år en av Jan Stenbecks allra närmaste män.

Christina Bellander, fd vice VD på MTG och en av de få kvinnor som jobbat nära Stenbeck. Sedan årsskiftet driver hon ett eget företag och sitter med i olika styrelser.

Mats Svegfors, VD för Sveriges Radio, tidigare chefredaktör för Svenska Dagbladet samt journalist som medverkat i en av Stenbecks TV-kanaler.

Charlotte Sundåker, kommunikations- och marknadschef på Hyper Island, ett företag som utbildar människor för att möta det nya digitala landskapets behov och beteenden.

Det var P4 Upplands kanalchef Andreas Miller som höll i debatten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".