Kjollängder och urringningar

Det var den första april som affischerna som uppmanade oss att rösta på NEC i valet dök upp. Partiet som lovar att hålla hårt både till höger och vänster – har utnämnt den 3 april till NEC-dagen – National Clevage Day (de djupa urringningarnas dag).

Vad jag än tycker om att mötas av ett par bh-klädda kvinnobröst i gigantiskt format varje morgon på väg till jobbet, så får jag erkänna att det är en lyckad kampanj för bh-tillverkaren som ligger bakom. Den största affischen finns invid motorvägen där köerna står stilla både morgon och kväll.

Och kampanjen har blivit ett samtalsämne i radio och på bloggar.

I morse, innan en del av oss visste om vi fortfarande drömde eller inte, kom ett sublimt budskap på radion. Det lät som ett meddelande från en offentlig myndighet. Det gällde NSEP – National Skirt Extension Project.

Det handlar om skyltarna på toalettdörrarna som berättar vad som är damernas respektive herrarnas. Kjolarna på skyltarna måste nu regleras till en anständig längd, från kortkort till hellångt! Ett klistermärke kan erhållas tills vidare. Se själv på www.nsep.co.za

Ett skämt förstås, men jag tänker att tal med kluven tunga är rätt typiskt för Sydafrika 2009. Tänk bara på mini-kjol-bråket i fjol, där män som hänvisade till traditionella värderingar, ville förbjuda korta kjolar på taxibussarna i Johannesburg.

Jag hävdar bestämt kvinnors rätt att själva få välja (långt eller kort), men kvinnor i underkläder är exploaterande och inget för offentliga rum. Lägg därtill spritreklamen, som inte sällan täcker in hela byggnader och du förstår att det är långt kvar till ett jämlikt samhälle där fattigdom, kriminalitet, våld i hemmet, alkohol- och drogproblem inte finns.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".