Carlsbergsanläggning i Malawi. Foto: Anders Holmberg/SR.

Carlsberg bryter mot sina egna regler

Uppdaterad 11:53
Den danska öl-tillverkaren Carlsberg, som också är det största bryggeriet i Sverige, bryter mot sin egen uppförandekod vid sin verksamhet i Afrika. Det rapporterar P1:s Kaliber.

Malawi i södra Afrika är ett av världens fattigaste länder och ett land med omfattande alkoholproblem. Och frånvaron av en fungerande alkoholpolitik i landet gör att Carlsberg och andra alkoholföretag fått fritt spelrum i marknadsföringen riktad mot landets många unga.

Det här är radioprogrammet Carlsberg, Turning on the music, på en kommersiell radiostation i Malawi. Programmet sänds på fredagskvällar och är fyllt av partymusik och inringande ungdomar.

Programledaren verkar ha som främsta uppgift att nämna Carlsbergs öl-sorter så många gånger som möjligt och ständigt uppmana till öl-drickande.

Detta trots att det i Carlsbergs egen uppförandekod står att företaget ska undvika medier som konsumeras av minderåriga.

Den danska öl-tillverkaren Carlsberg är ett av världens störta alkoholbolag och också största bryggeri i Sverige, med varumärken som Pripps och Falcon. I Malawi, ett av världens fattigaste och mest hiv-drabbade länder, har Carlsberg funnits i decennier och har en helt dominerande ställning.

Här existerar i praktiken knappt någon alkoholpolitik. Öl säljs öppet på gatorna, går att få tag i dygnet runt och åldersgränser upprätthålls inte.

Ändå förnekar Carlsbergs danske marknadsdirektör i Malawi, Mads Burmester, att det skulle finnas några missbruksproblem i landet.

– Nej, det tycker jag inte.

Mads Burmester hävdar också att Carlsberg i Malawi följer exakt samma regler som i resten av världen för sin marknadsföring.

– Vi använder faktiskt samma regler som i reklamen i Europa, så vi följer våra regler.

Men Kaliber har läst Carlsbergs uppförandekod för marknadsföring och på en rad punkter bryter Carlsberg i Malawi alltså mot den.

Koden säger: Att fokusera på alkoholstyrkan hos ett öl och antyda att det är att föredra på grund av sin extra styrka är ett brott mot uppförandekoden.

När Carlsberg i vintras lanserade sitt extra starka Elefantöl i Malawi gjordes det med en helsidesannons.

Texten löd: Drick Elefantöl när du vill ha ett öl med mer alkohol än normalt. En riktig elefantperson är en person som är full av karaktär.

Koden säger: Annonser ska inte visa, eller uppmuntra till, överdrivet eller oansvarigt drickande.

Det något billigare öl som Carlsberg tagit fram för den malawiska marknaden har fått ett namn som på ett lokalt språk betyder ”drick till gryningen”.

Och Carlsberg är inte det enda multinationella alkoholföretaget som ser en framtid i Afrika och tredje världen.

Professor Thomas Babor vid universitetet i Connecticut i USA är en av världens ledande alkoholforskare. Han säger att den globala alkoholindustrin identifierat u-ländernas extremt unga befolkningar som sin nästa framtidsmarknad.

Anders Holmberg
anders.holmberg@sr.se

Jörgen Huitfeldt
jorgen.huitfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".