Varuhuset Woolworth i Berlin drabbas av sviktande konsumtion. Foto: Markus Schreiber/Scanpix.

Fallande konsumtion i Tyskland

I Tyskland faller konsumtionen för första gången sedan den ekonomiska krisen började. Första kvartalet i år minskade detaljhandeln med drygt tre procent jämfört med i fjol. Branschens företrädare skyller det på den generösa skrotpremien för bilar.

Skrotpremien var ett stort misstag av den tyska regeringen, anser detaljhandlarnas organisation.

Pengarna som konsumenterna nu köper bilar för, så att de inte ska missa skrotpremien, de pengarna går detaljhandeln förbi.

Och det har märkts tydligt, säger förbundets chef Huburtus Pellengahr i en kommentar till de nya siffrorna. Särskilt tydlig har tillbakagången varit i försäljningen av dyrare och mer långlivade varor, säger Pellengahr.

Att nedgången i konsumtionen i Tyskland kommer så pass sent om man jämför med andra länder, beror på att arbetslösheten ännu inte börjat stiga på allvar här. Folk har kvar sina jobb, även om företagen går dåligt, genom systemet med statligt subventionerade permitteringar istället för uppsägningar.

Därmed har de också mer pengar att konsumera för. Men med en samlad tysk ekonomi som ska krympa med sex procent i år, så väntas uppsägningar och arbetslöshet öka kraftigt i sommar och i höst. Det kommer att påverka detaljhandeln.

Redan nu har varuhuskedjor som Hertie, Woolworth och Karstadt ekonomiska svårigheter. Också stora prestigevaruhus som KaDeWe i Berlin har problem.

Krisen är också synlig i den hårdnande konkurrensen om köparna av livsmedel, möbler, byggvaror och elektronik. Där har numera lågt pris blivit det främsta försäljningsargumentet och handeln vräker ut rabatterbjudanden över konsumenterna.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".