Skrotpremie lyfter USA:s bilhandel

I USA vädrar bilindustrin och bilhandeln åter morgonluft. Förbättrade försäljningssiffror som kom under måndagen ökar optimismen och en av förklaringarna till att bilförsäljningen tagit fart är en rejäl skrotningspremie för den som lämnar in sin gamla bensinslukande bil och köper en ny.

– Det är en bra idé och folk kommer att köpa bilar nu, säger Peter Vaskois där han sitter i sin gamla slitna pickup i New York. Han har själv inte pengar för att utnyttja skrotningspremien men han tycker den är bra.

Rabatten är upp till 4 500 dollar, ungefär 32 000 kronor, för den som byter sin gamla bensinslukande bil mot en ny miljövänligare.

Och rabatten har fått fart på bilförsäljningen i USA där glada återförsäljare konstaterar att deras tidigare så öde bilhallar nu åter får besök av köpsugna kunder.

Köpsuget har gjort att den miljard dollar som avsattes i juli redan är slut. Obamaadministrationen vill fylla på med ytterligare två miljarder dollar, över 14 miljarder kronor för men det krävs ett godkännande i Senaten.

Frågan är om det kommer ett sådant beslut innan kongressen går på semester nu på fredag.

I måndags kom bilsifforna för juli. Fords försäljning ökade första gången på nästan två år. Chryslers försäljning sjönk visserligen om man jämför med juli förra året  men jämfört med juni steg försäljningen kraftigt.

Liknande var det för GM, ner jämfört med förra året men något bättre jämfört med i juni.

Skrotningspremien är omdebatterad. Bland republikander i kongressen finns uppfattningen att notan för skattebetalarna är för hög. Andra tror att bilförsäljningen även utan rabatten är på väg att ta fart.

Kipling Charles, som driver James´s bilverkstad i New York, säger att han riskerar att snart få slå igen nu när kunderna hellre kör sin gamla bil till skroten än kostar på en reparation.

– Det kommer att slå min hårt mot min lilla firma och jag kommer bli tvungen att slå igen firman, säger Kipling Charles.

Damen som äger den här bilen,  säger han och pekar på en gammal grön Mercedes, hon och flera andra kunder som fått prisförslag har sagt att de i stället för en reparation funderar på att skicka bilen till skroten. Jag kommer att förlora mina kunder.

Sören Granath, New York
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista