Finns det någon ornitolog ombord?

Flygplansdörren hade stängts och vi ombads stänga av telefonerna. Den fullpackade Boeing 767 skulle strax lyfta från Melbourne med destination Sydney. Men minuterna gick och planet rörde sig inte.

Efter en stund sprakade det till i högtalarna: "Det är er kapten som talar. Vi har ett lite ovanligt problem här framme i cockpit...".

Vi tystnade och spetsade öronen. 

"En liten fågel har just flugit in i cockpit och in bakom instrumentpanelerna.Vi gör vårt bästa för att få ut den så att vi snart kan lyfta. Vi hoppas allt ska vara klart om några minuter", sa kaptenen. 

"Tydligen vill fågeln väldigt gärna till Sydney men utan att behöva flyga själv". 

En del passagerare fnittrade osäkert, andra tittade oroligt på klockan och muttrade om anknytande flyg till Tokyo. Klockan gick. Planet rörde sig inte. Kaptenen uppdaterade regelbundet och förklarade  varför vi inte kunde flyga med en fågel ombord.


"Det finns mycket elektronik där fågeln gömt sig. Och tänk om den skulle börja flyga runt i cockpit under flygningen". 

Tekniker skruvade bort paneler och letade bland sladdar och reglage. 

"Ibland hör vi hur den kvittrar till, långt därinne bakom panelerna", sa kaptenen. 

Medan tiden gick drog jag mig till minnes en annan incident jag varit med om med flygande djur i konfikt med flygande maskiner. När jag skulle från Colombo i Sri Lanka till Singapore för några år sedan hade planet jag skulle åka med krockat med en fladdermus vid landning. Genom avgångshallens fönster kunde vi  se en tallriksstor buckla i noskonen på vår Boeing 777.  Efter några timmars väntan fick kaptenen order från hemmabasen i Singapore att han inte kunde lyfta från Colombo. Vi bokades om på andra flighter.

Nu var jag alltså försenad av flygande djur för andra gången. Medan mörkret föll över Melbourne pumpades extra bränsle ombord så att vi skulle kunna flyga snabbare till Sydney när fågeln väl hittats.

Men pippin vägrade lämna sitt nya bo. Efter drygt en timme beordrades vi att stiga av. Ett nytt plan skulle skaffas fram. Väl över tre timmar för sent lyfte flight QF 454, fast med ett annat plan och en annan kapten. Den nye piloten gav uppdateringen många av oss var nyfikna på:
"Senaste nytt är att fågen fortfarande är kvar därinne". 

Mycket oreda för en liten envis fågel. Men allt kunde förstås ha varit mycket värre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista