Laddning pågår. Magnus, Lennart och Anna Lindgren står bakom sin leasade elbil.

Elbil går hem i svenska hem

Nyhetsinslag om elbilsstudien i Gävle
1:41 min

Att ersätta den vanliga familjebilen med en elbil går betydligt lättare än man tror. Det visar en unik studie som gjorts i Gävle och Sandviken.

– Det går lätt som en plätt att anpassa sig till de egenheter elbilarna har som till exempel kort räckvidd och att de ofta måste laddas, säger Staffan Hygge, professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle.

Staffan Hygge har sammanställt intervjuer och körjournaler från elbilsprojektet Shopping Circle - där Gävle och Sandvikens energibolag låtit fyra barnfamiljer prova en elbil som komplement till den vanliga familjebilen under ett års tid. En liten studie, men det är första gången man undersöker hur en familj i Sverige beter sig med en elbil i hushållet - och genomgående är det elbilen som rullat mer än fossilbilen.

Hemma hos familjen Lindgren är det elbilen man helst vill köra med, berättar Anna Lindgren.

- Så fort den är hemma så vill jag använda den, den fungerar som vilken bil som helst fast man slipper tanka den.

Eftersom de flesta resorna rör sig mellan ett par kilometer upp till de tre mil som Lennart Lindgren har till jobbet, så har bilens korta räckvidden inte haft någon större betydelse. Inte ens på vintern när elbilen bara kommer tio mil på en laddning.

Laddstolparna som satts upp ute på stan har de inte använt alls. Familjerna i studien har istället blivit väldigt bra på att planera sina resor och hade inte elbilen bara varit tvåsitsig - som den var i det här fallet - då skulle familjen Lindgren kunna tänka sig att gå ett steg längre.

- Hade vi haft en fyrsitsig elbil så skulle vi sälja av den bensindrivna bilen, säger Lennart Lindgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".