1 av 4
Professsor Adam Millard-Ball Foto: McGill university
2 av 4
Jack van Dyke Foto: thehubofdetroit.org
3 av 4
Professor Peter Newman Curtin University of Technology Foto: Crc si
4 av 4
Motorvägarna blir allt glesare i detroit och andra städer. Foto: Mikael Funke

Minskat bilåkande utmaning för statsplanerare

Peak Car inträffade 2004 i västvärlden
1:52 min

Bilåkandet i rika industriländer minskar. Det säger forskare som undersökt transportstatistik och som döpt fenomenet till "peak car". Statistik visar att sen 2004 så minskar antalet kilometer som vi reser med bil i storstäder i västvärlden. Nu menar hållbarhetsforskare att stadsplanerare måste räkna med minskat resande när de planerar framtidens städer.

– Går det att leva utan bil i Detroit?
– Japp, jag känner massor med folk, svarar Jack van Dyke som driver cykelaffären The Hub i bilismens hemstad Detroit i USA.
Han är del av en växande ung generation som valt att klara sig utan bil.

Fenomenet med minskat resande i rika industriländer har bekräftats i flera undersökningar och kallas för "peak travel" eller "peak car" när det gäller bilanvändandet. Professor Adam Millard-Ball på McGill university i Montreal i Kanada, som tidigare bott i Sverige, har analyserat resmönster för alla transportslag mellan 1970 och 2008 i en rad industriländer, bland dem Sverige.

Sen 60-talet har vi kört mer och använt mer energi för transport, vi har helt enkelt rest mer. Men nu de senaste 5-10 åren har vi sett att ökningen har slutat, säger Adam Millard-Ball.

En som specifikt undersökt just bilåkandet i industriländer är Peter Newman, professor i hållbar utveckling vid universitetet i Perth i Australien. Hans forskning visar att sedan 2004 så till och med minskar bilåkandet per capita kraftigt.

Statistiken visar att runt 2004 kom en topp i bilåkande på många ställen samtidigt, säger Peter Newman. Antalet kilometer som var och en av oss reser med bil började minska i utvecklade länder i hela världen - Japan, Australien, Storbritannien, USA och även i Sverige. Sen dess har trenden hållit i sig

Forskarna tror att en orsak till nedgången är höga bensinpriser, men också att en ung generation inte vill bo i förorterna där de är beroende av bilen. Andra orsaker är åldrande befolkning och att människor inte vill lägga mer än en timme per dag på resande, så att när städer nått en viss storlek så slutar folk helt enkelt att resa längre bort.

Fortfarande finns det många frågetecken och osäkerheter i den här forskningen, men Peter Newman menar att stadsplanerare redan nu måste börja tänka om och inte längre planera för fler motorvägar.

Eran med allt fler motorvägar i städerna är över, vi behöver helt enkelt inte mer kapacitet för bilar, hävdar Peter Newman, professor i hållbar utveckling vid universitetet i Perth i Australien.

Reportrar Marcus Hansson och Mikael Funke

En debatt om "peak car" hör du idag 29/2 kl 13.20 i Vetenskapsradion Klotet mellan infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och miljöpartiets språkrör Åsa Romson.

Ref:  Are We Reaching Peak Travel? Trends in Passenger Transport in Eight Industrialized Countries, Adam Millard-Ball & Lee Schipper, Transport Reviews: A Transnational Transdisciplinary Journal, Volume 31 Issue 3, pages 357-378, 18 Nov 2010, DOI:10.1080/01441647.2010.518291

'Peak Car Use': Understanding the Demise of Automobile Dependence, Peter Newman & Jeff Kenworthy, Western Australia Eco‐Logica Ltd. ISSN 1352‐7614World Transport, Policy & Practice, Volume 17.2 June 2011

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".