Hur oroliga ska vi vara för bensin från kol?

2:29 min

Sydafrika verkar inte ha några planer på att sluta med tillverkningen av flytande bränsle från kol. Men flera av de andra stora kolproducerande länder som haft planer på produktion i större skala verkar överge tekniken, åtminstone för tillfället. Både Kina och USA har de senaste åren lagt ner stora anläggningar för produktion av kolbränsle.

De länder som kan göra det här bränslet är de som har mycket kol själva: Sydafrika, Kina, USA, Australien, Tyskland och Ryssland. Men det är framförallt Kina och USA som legat långt framme, och där har flera projekt lagts ner de senaste åren.

Förutom stora kolresurser krävs också väldigt mycket vatten för att göra flytande kolbränsle.

"Det är en viktig anledning till att Kina faktiskt lagt ner alla sina projekt utom två och istället satsar på att använda kolet till att göra elektricitet till sina elbilar, vilket visat sig vara både billigare och effektivare."

Det berättade Mikael Höök, forskare på Globala Energisystem vid Uppsala universitet, när jag pratade med honom häromdagen.

I USA talade militären om att bygga upp en kapacitet för att producera flygbränsle av kol, men det projektet lades också ner för ett par år sen, till förmån för biodiesel, enligt Mikael Höök. Så nu finns bara ett fåtal försökanläggningar kvar.

JB: Så vi behöver inte vara rädda för storskalig produktion då av det här extremt klimatfarliga bränslet?

ML: Nej, enligt Mikael Höök är det en ineffektiv teknik som konsumerar alldeles för mycket kol och vatten å dessutom är alldeles för dyr, så han tror inte det.

"Även om vi skulle ta all världens kolproduktion och konvertera till drivmedel skulle det bara kunna ersätta en liten del av vårt globala bränslebehov" säger han.

Men Filip Johnsson som är professor i uthålliga energisystem vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg han säger att det kanske ändå är "för tidigt att ropa hej".

"Får vi tillräckligt höga oljepriser och en situation där länder börjar sluta sig och se över sin egen energisäkerhet finns det en risk att de här kolbränsleprojekten kommer tillbaka." 

tror han, och pekar på tjärsanden i Canada, som ju börjat utvinnas, trots stor energiåtgång och stora klimatutsläpp.

Filip Johnsson hänvisar också till en studie från MIT, Massachusetts Institute of Technology, som visar att vid en sorts "värstascenario" -en värld helt utan klimatpolitik och med höga oljepriser, då skulle produktionen av flytande bränsle av kol kunna bli så stor att den täcker 30 % av världens alla transporter. Med enorma klimatutsläpp alltså som följd.

Men, det är som sagt ett värstascenario. Idag är det i alla fall ingen boom för flytande bränsle från kol och det är bara i Sydafrika det framställs i större skala.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista